KAWAN-KAWAN SAYA

01 May 2012

ASAM PEDAS IKAN PARANG, KANGKUNG GORENG

Assalamualaikum wbt... Selamat menyambut hari pekerja kepada mereka yang bekerja.. Dah lama saya tak masak.. asyik makan kat luar jer.. Hari ni, cuti hari pekerja.. Ingat nak rehat2 je.. tiba-tiba pagi tadi dapat mesej dari sepupu...bapa saudara masuk hospital HUSM.. sakit darah tinggi.. Nak pegi melawat, takkan nak bawak anak2 kan.. buat kecoh je.. jadi kena la masak dulu.. Kebetulan ada ikan parang, jadi saya masak asam pedas, pastu ada sekeping dada ayam, saya buat masak halia campur kicap dan kacang panjang.. kemudian goreng sayur kangkung.. Dah ready semua, nasi, lauk pauk siap hidang.. buat kordial mangga.. boleh la tinggalkan anak-anak dengan nenek.. Asam pedas ni resipi kawan tempat kerja dulu.. first time cuba masak cara gini..
Bahan-bahannya Ikan parang, siap potong 1 biji terung, dibelah 4 2 biji tomato, dibelah 4 2 biji bendi, dipotong2 - saya tak letak minyak untuk menumis air asam jawa secukupnya garam secukup rasa daun kesum (saya tak letak sbb hubby tak suka) daun limau purut Bahan-bahan kisar 2 labu bawang bombay sedikit halia dan kunyit hidup 2 biji buah keras 1 batang serai 3 biji cili merah 3 sudu cili serbuk (saya guna cili serbuk sebab nak cepat - lagi sedap kalau guna cili kering) Cara : Mula2 tumis bahan kisar sampai garing. Masukkan air asam jawa + air secukupnya untuk kuah. Bila mendidih, masukkan ikan. Bila ikan dah masak, campurkan terung dan tomato. Tambah garam secukup rasa. Bila terung dan tomato dah layu, bolehlah matikan api dan sedia untuk dihidangkan. Biasanya hidangaan asam pedas ni lebih sedap kalau dimasak lebih awal.. Perangatkan dulu, sebelum makan.. Untuk resipi kangkung goreng ni pulak, cuma hiriskan bawang putih, bawang merah, cili merah dan tumiskan bersama sedikit ikan bilis. Bila dah garing, campurkan garam dan masukkan sayur kangkung.. Tutup kuali sebentar, biar sayur layu. Buka penutupnya dan kacau rata.. Siap untuk disajikan..
Sayur kangkung ni sedap kalau dimasak kangkung belacan atau ikan masin. Tambah le udang atau sotong.. baru ada Umpph.... Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment