KAWAN-KAWAN SAYA

19 December 2010

SOM TAM a.k.a KERABU BETIK THAI


Kalau dulu, som tam atau kerabu betik ni selalu saya order setiap kali makan kat luar dengan family. Sekarang ni tak lagi, sebab dah pandai buat sendiri.. Itupun pun belajar dari jiran juga kawan baik saya, seorang warga Thailand. Sekarang, kalau dapat betik mengkal je, jadi som tam lah.. Bukan dimakan dengan nasi, tapi dimakan begitu saja.. Som Tam ni, saya buat malam tadi, sebiji betik habis saya kerjakan... Pastu simpan dalam peti ais.. sejuk dan sedap dimakan.. Bahan-bahan untuk menyediakan som tam ni ringkas dan mudah didapati.

Bahan-bahan
1 biji betik mengkal (kekuningan tapi masih keras isinya, disagat memanjang)
2 biji buah tomato, potong nipis
4 batang kacang panjang, potong pendek2
3 ulas bawang putih
8 biji cili padi
1/2 cawan jus limau nipis/cuka
1/2 cawan kacang tanah goreng
1/2 cawan udang kering
5 sudu gula
1/2 sudu teh garam
sedikit sos nampla

Cara-cara membuatnya
Cili padi dan bawang putih ditumbuk kasar2. Masukkan kacang, udang kering, garam dan gula. Tumbuk lagi tapi jangan terlalu lumat. Masukkan tomato dan kacang tanah. Penyet2kan biar separuh hancur. Campurkan ke dalam betik, tambahkan jus limau/cuka dan sos nampla. Gaul rata-rata dan sesuaikan rasa. Sedia untuk untuk dihidangkan.

Selamat Mencuba.

No comments:

Post a Comment