KAWAN-KAWAN SAYA

21 October 2012

TURKISH DELIGHT

Assalamualaikum wbt... Dah lama saya tak bersiaran di blog kesayangan ni.. bukan dah tak suka, tapi sibuk yang amat.. setiap hari jadual kerja saya terlalu padat...dah banyak gambar2 masakan terperap.. tapi tak apalah.. saya mulai dengan juadah pemanis mulut dari Turki ni.. sedap...
dah lama juga tak makan benda ni.. dulu tak tau apa nama kuih ni.... sekarang baru tau... oooo, rupanya inilah dia Turkish Delight.... macam dodol di tempat kita.. cuma tak guna santan... kuih ni, walaupun manis, tapi sedap.. dulu masa saya kerja kat Johor, ada pelawat dari Turki datang selalu bawak ole2 ni... saya memang suka sangat... macam2 warna ada dengan rasa yang berlainan...ada juga yang dicampur dengan kekacang.. dibungkus dalam kotak yang cukup cantik...resipi ni dapat melalui rakan fb .. jd saya goggle kat internet untuk lebih detail cara membuatnya..
mudah aje nak membuatnya.. tapi kena sabarlah ya.. makan masa juga nak siapkan...
bahan2 A
4 cawan gula, saya kurangkan kuantiti sebab kuih ni terlalu manis
2 cawan air
1 sudu teh jus lemon

bahan2 B
1 1/2 cawan tepung jagung
1 sudu teh krim tartar
3 1/2 cawan air 1 sudu kecil air mawar pewarna - saya guna warna merah jambu

bahan2 C
1 cawan tepung jagung
1/4 cawan gula halus

peralatan
2 biji periuk
satu loyang saiz 9 x 9 inci yg telah di griskan dengan minyak
pisau yang digris dengan minyak

cara2
campur bahan A ke dalam periuk dan masak bahan sampai mendidih dan pekat. dalam periuk lain, campurkan bahan2 B kecuali pewarna dan air mawar. kacau hingga berkilat.. masukkan air gula sedikit demi sedikit (saya buat 3 kali) dan terus kacau sehingga pekat dan berubah warna kecoklatan. proses lebih kurang satu jam. kemudian masukkan pewarna dan air mawar. tuangkan ke dalam loyang yang telah digriskan dengan minyak. sejukkan satu malam. keesokan hari, potong menggunakan pisau yang telah disapu minyak menjadi kiub kecil. gaulkan dengan tepung yang telah dicampur dengan gula halus. sedia untuk dihidangkan.. untuk penyimpanan, simpan kuih di dalam bekas kedap udara.

No comments:

Post a Comment