KAWAN-KAWAN SAYA

13 October 2010

KEROPOK LEKOR

Bila berjauhan dari kampung halaman, mulalah teringat nak makan benda yang tak ada.... Mula lah nak bereksperimen yang bukan2...maka menjadi lah keropok lekor ni, biarpun tak ori.. coz kat Johor ni susah nak dapat tepung sagu rumbia.. tepung ubi pun jadi le....

Nak tahu resipinya..

2 kg ikan selayang
1 1/2 paket tepung ubi (anggaran)
2 sudu kecil garam
sedikit ajinomoto
Kiub ais secukupnya

Cara Membuatnya
Mula2 ikan disiang dan buangkan tulangnya.. dengan cara potong sirip depan dan belakang dimulai dari bahagian ekor. Kerat dibahagian ekor dan juga kepalanya. Tolak isi ikan guna iby jari dari bahagian ekor ke atas.. Dah siap, gaulkan dengan kiub ais bertujuan untuk membuang lemak ikan. Perap lebih kurang 10 minit, kemudian toskan .. Ini petua supaya keropok tak jadi liat...(kata orang lah... wallahuaklam)
Lepas tu bolehlah ditumbuk lumat atau gunakan pengisar tanpa air. Tambah garam, ajinomoto dan gaul rata. Tambah tepung sedikit2 sampai boleh digentel jadi keropok.. Sapukan sedikit tepung ubi pada papan pencana, gentelkan adunan keropok sebesar mana yang disukai.. Ulangi proses sampai habis...Sementara itu, didihkan air.
Dah siap gentel keropok, rebus dalam air mendidih hingga timbul.. atau terus digoreng dalam minyak panas hingga masak. Bolehlah dihidangkan dengan sos.

2 comments:

  1. jgn bimbang..t sya bawak sagu..hahaha

    ReplyDelete
  2. bawa lah keropok lekor sekali... dah lama terkempunan nak makan keropok lekor terengganu... kat sini ada keropok lekor, tapi liat.. naik lenguh gusi nak mengunyah.. hehehe

    ReplyDelete