KAWAN-KAWAN SAYA

13 October 2010

CCOLLEK

Sedari kecil, saya memang suka makan collek... Semua jenis buah saya buat collek. Boleh dikatakan setiap petang, tiada aktiviti lain selain makan collek.. Berkumpul ramai2 di atas gerre (pangkin) di halaman rumah dan mulalah aktiviti makan collek.. Itu cerita masa kecil2 dulu.. Dah jadi nostalgia.. tak boleh selalu makan collek ini, takut memudaratkan kesihatan..

Sebenarnya, banyak resipi dan cara buat ccolek buah2 ni... Bahan-bahan untuk menyediakan collek pun cukup mudah dan senang diperolehi.. Berikut adalah resipi collek yang selalu saya buat..

Collek cuka
Campurkan gula, sedikit garam, belacan, dan cili padi dipatah2kan. Tuangkan cuka sedikit sahaja iaitu cukup dengan membasahkan gula sahaja.. Sesuai dicecah dengan betik muda yang dihiris nipis, jambu batu, jambu air, sengkuang, mumbang kelapa dan lain2.

Collek kicap
Campurkan gula, belacan, cili padi yang dipatah2kan dan tuangkan sedikit kicap. Sesuai untuk buah2 yang agak masam seperti pelam muda, nenas dan lain.

Collek budu
Campurkan budu, gula, belacan, cili padi dan asam jawa. Kena buat pekat2 dan pedas2.. Sesuai dicecah buah asam jawa muda yang telah dibelah dan dibuang bijinya.

Collek nissae/gula
Tumbukkan beberapa biji cili padi, belacan dan garam hingga lumat. Masukkan nissae/gula secukupnya dan terus tumbuk lagi sampai sebati dan berair. Keluarkan dari lesung dan tambahkan sedikit cuka atau air asam jawa. Sedia dihidangkan.

Satu lagi resipi collek yang special, saya pelajari dari arwah Lisa iaitu kawan baik saya, juga bekas jiran saya.. Resipi collek ini selalu sediakan jika ada permintaan kawan2 ofis yang teringin nak makan collek buah.. hehehe

Bahan-bahan (ikut sukatan sendiri, sesuai selera)
1 mangkuk kecil asam jawa, buang biji aje - tak perlu campur air
1 senduk cili boh (mesti guna cili boh, kalau cili kisar tak menjadi..)
1 mangkuk kicap
1 mangkuk gula pasir
1 keping gula melaka, dihancurkan
2 sudu atau lebih belacan
4-5 biji cili padi, dipatah2kan
4 sudu cuka makan
garam jika perlu

Cara :
Campur semua bahan dan kacau rata. Perap agak2 1 jam, baru sedap dicecah buah-buahan.

Di dalam gambar ialah, buah pelam muda yang dihiris dan digaul dengan kuah sotong kangkung.. Saja nak menyegarkan mata yang mengantuk.., abis juga sepiring.. hehehe
Nanti saya upload gambar collek yang lain pula...OK

No comments:

Post a Comment