KAWAN-KAWAN SAYA

09 October 2010

BUDU, SAMBAL TEMPOYAK DAN ULAM-ULAMAN

Hidangan pembuka selera.. Tapi ada juga orang yang tak suka atau tak pandai makan ulam-ulaman dengan budu atau sambal tempoyak.. Mungkin tak biasa makan atau memang tak suka.. Wallahuaklam..

Bagi saya orang Pantai Timur, budu dan ulam-ulaman adalah pembuka selera nombor satu.

Sekiranya tak bekesempatan memasak hidangan lengkap, ada satu lauk (biasanya lauk singgang/gulai lemak), budu dan ulam sudah memadai.. Tetapi tidak boleh diamalkan selalu jika kita menghidap penyakit darah tinggi..

Macam-macam cara untuk menikmati budu, paling simple patahkan lada dan perahkan limau nipis/limau kerat lintang (cuma ada di Kelantan). Ada juga digandingkan dengan tempoyak, ada juga dicampurkan pelam muda yang dicincang, cili dan bawang. Sedap dicecah ikan panggang tawar (ikan bakar) Tidak kurang juga isi buah durian dan dimakan dengan petai, jering atau kacang panjang. Malah isi kelapa muda yang diparut halus, juga boleh dicampur ke dalam budu dicecah dengan ulam kunyit atau temu pauh. Walaupun pelik, tapi itulah hakikatnya.. budu tetap nombor satu!!!

Di sini saya perturunkan resipi budu yang saya perolehi, setelah sekian lama saya peram, baru menjadi.. Kalau diikutkan sebenarnya selepas 44hari diperam, budu sudah boleh dimakan..tapi oleh kerana budu yang saya buat ni terlebih garam, maka ikan bilis tu lambat hancur.. Oleh itu, saya telah mengisar ikan bilis yang saya peram bagi menjadikan budu..

Bahan-bahan
1kg ikan bilis segar, bersihkan
1 gelas garam kasar (boleh tambah atau kurangkan ikut citarasa, kalau kurang masin budu tidak tahan lama)
5 keping asam gelugur
1 keping nissae (gula melaka)

Cara Membuatnya.
Ikan bilis dibersihkan. Kalau ikan bilis yang bersaiz besar, kena buang isi perutnya. Cuci bersih-bersih dan toskan dalam tapis sampai kering airnya. Kemudian gaulkan dengan garam kasar, dan masukkan ke dalam botol kaca yang kering. Peram selama 44 hari. Dalam tempoh memeram budu, sekali sekala hendaklah dikeluarkan dan dijemur di bawah panas matahari, dan buka penutupnya.. Kacau2 supaya budu cepat hancur dan hilang bau hapaknya. Apabila bilis telah hancur, masukkan asam keping dan gula melaka dan peram lagi sampai gula melaka hancur dan sebati dengan ikan bilis. Setelah itu, bolehlah dimakan.

CARA-CARA MEMBUAT SAMBAL TEMPOYAK

Bahan-bahan
2 cawan isi durian
2 sudu kecil garam atau ikut citarasa
10 biji cili padi, boleh tambah atau kurangkan
sedikit serbuk kunyit
Sedikit gula

Cara-cara
Tumbuk garam dengan cili padi. Masukkan durian, serbuk kunyit dan sedikit gula. Sesuaikan rasa dan hidangkan. Jika sambal tempoyak hendak disimpan, hendaklah dimasukkan ke dalam botol dan taburkan gula dipermukaannya. Boleh disimpan di dalam peti ais dan tahan berbulan-bulan jika tidak dimakan.. TETAPI boleh habis sekelip mata, jika dihidangkan dengan nasi, lauk pauk dan ulam-ulam kegemaran.. hehehe

Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment