KAWAN-KAWAN SAYA

09 October 2010

PUDING MARBLE

Setelah sekian lama post gambar puding marble..terlupa pulak nk tuliskan resipinya.. Resipinya tak susah mana, pakai agak2 aje.. Masa mula2 buat puding ni dulu, terlupa nak salin resipi dari cikgu nya.. hehehe.. Thank you my sis..Yati & Yah..

PUDING MARBLE

Bahan-bahan
1 tahil agar2 (dulu pakai tahil, skg guna 30gm), cuci dan rendam 1/2 jam
7 tin air (sukat guna tin susu)
2 helai daun pandan
1 1/2 cawan gula (boleh kurang atau lebihkan ikut citarasa)
1 tin susu cair
1/2 cawan tepung kastad
1/2 cawan serbuk koko
1/4 buttercup (buttercup 250gm bahagi 4 bahagian)
6 biji telur ayam
1 sudu teh esen ros/vanila

Cara-cara membuatnya

Dalam periuk campurkan agar2, air dan daun pandan. Masak sampai mendidih dan agar-agar larut. Kemudian masukkan gula. Masak lagi sampai gula larut dan kembali surut ikut sukatan 7 gelas air tadi (agak2 sb kalau dah campur gula, sukatan agar2 akan bertambah). Angkat dari api dan tapiskan. Dalam mangkuk lain, campurkan telur, esen, butter, tepung kastad dan susu cair. Kacau guna whisk sampai kembang dan rata. Masukkan kembali ke dalam agar-agar dan didihkan sampai pekat (kacau selalu sampai tidak berketul). Padamkan api. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian dibiar warna asal, satu bahagian lagi dicampurkan coklat. Adunan coklat di masak kembali atas api sampai mendidih. Padamkan api. Kemudian bolehlah dituangkan secara berselang seli ke dalam acuan dan sejukkan.

nota : Puding marble ini boleh disediakan dalam macam2 variasi. Coklat boleh digantikan dengan pewarna/pes ikut citarasa masing2 seperti pandan/strawberri/oren dsb.. ikut kreativiti masing2.

Selamat mencuba.





No comments:

Post a Comment