KAWAN-KAWAN SAYA

31 October 2010

SUP CENDAWAN

Dah lama tak makan cendawan, iaitu sejak pregnant anak ketiga.. Langsung tak suka cendawan.. Sekarang anak saya dah hampir setahun, alhamdulillah saya dah boleh makan cendawan semula.. Cendawan tiram ni lebih sedap jika dicampur ke dalam sup gear box atau sup ayam, tapi memandangkan lauk untuk makan malam ni dan cukup, saya campurkan sayur-sayuran lain dan dimasak sup.

SUP CENDAWAN

Bahan-bahan
1 mangkuk kecil cendawan tiram (saya pilih yang kecil2)
1 paket jagung muda, dibelah2
1 batang karot kecil, hiris nipis
1/2 batang celeri, hiris nipis
1 biji lada hijau
1 biji telur ayam

2 ulas bawang putih, dimayang
1/2 biji bawang merah besar, dimayang
minyak untuk menumis
maggi cukup rasa dan lada sulah
air secukupnya untuk kuah

Cara-cara
Panaskan minyak, tumiskan bawang2 yang dimayang, masukkan telur, kacau hingga telur hancur. Kemudian tambahkan air secukupnya untuk kuah diikuti dengan maggi cukup rasa serta lada sulah. Apabila mendidih, masukkan semua-sayuran diakhiri cendawan. Sesuaikan rasa dan padamkan api. Sedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment