KAWAN-KAWAN SAYA

26 October 2010

TEMPE SAMBAL @ SIRA PEDAS..


Walaupun saya bukan orang Johor/Jawa..tapi saya cukup gemar makan tempe.. terutamanya tempe goreng atau tempe sira pedas.. Boleh dikatakan, setiap hari saya makan tempe... Sebenarnya saya baru saja siapkan tempe sira pedas ni.. terlanjur beli tempe lebih tadi, terlintas pulak nak buat tempe pedas ni..

Resipi dan cara membuatnya sama juga dengan kerepek ubi pedas, sama ada nak guna udang kering atau ikan bilis, ikut selera sendirilah.. Saya guna udang kering sebab dah malam2 ni, malas nak kopek ikan bilis..

Kalau nak tambahkan kacang tanah goreng juga lagi sedap agaknya.. Next time, saya akan cuba tambah ikan bilis goreng dan kacang tanah goreng ataupun sedikit jintan..

TEMPE SIRA PEDAS

Bahan-bahan
12 keping tempe, hiris nipis dan goreng garing2..toskan
3 sudu minyak untuk menumis
4 sudu serbuk cili kasar
2 sudu air asam jawa (boleh ganti sedikit cuka)
3 sudu gula pasir atau secukup manis
1/2 sudu teh garam
2 sudu air

Bahan-bahan tumbuk
5 biji bawang putih
Segenggam udang kering

Cara :
Panaskan minyak dan gorengkan bahan-bahan yang ditumbuk hingga garing, masukkan serbuk cili dan air asam jawa.. Kacau lagi hingga garing dan naik minyak, baru dimasukkan gula dan garam. Masukkan 2 sudu air untuk hancurkan gula..Kacau rata2.. Bila nampak air gula telah likat, barulah dimasukkan tempe goreng dan kacau rata2 hingga semua bersalut. Padamkan api dan sejukkkan..

Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment