KAWAN-KAWAN SAYA

21 October 2010

IKAN PUYU BAKAR AIR ASAM, SUP KENTANG BERTELUR DAN URAP JAWA





Malam ini, menu makan malam simple banget.... nasi putih, urap, sup kentang, ikan selar kuning goreng dan ikan puyu goreng cecah air asam.. Kombinasi makanan tiga negeri, Terengganu, Penang dan Johor.. Ikan Puyu Goreng (plan awal nak bakar tawar), tapi malas pula nak panaskan kuali leper... jadi goreng je lah.. Pelengkapnya ialah air asam Penang style.. Urap dan Sup Kentang adalah menu orang Jawa...

Kebetulan semua bahan dah disiapkan awal2, maka kerja2 memasak jadi lebih pantas...

URAP TAUGEH CAMPUR PEGAGA

Segenggam taugeh

Secekak daun pegaga, dihiris halus

5 helai daun cekur, dihiris halus

1 keping tauhu goreng, dipotong dadu

1 keping tempe goreng, dipotong dadu

Segenggam kelapa parut

6 biji cili padi

3 biji isi cekur

2 biji bawang putih

3 biji bawang merah

Segenggam udang kering

garam secukup rasa

sedikit minyak untuk menggoreng

Cara Membuatnya

Gorengkan cili, bawang dan isi cekur. Kemudian ditumbuk lumat dengan udang kering, campurkan kelapa dan garam secukup rasa. Masukkan ke dalam kuali dan kacau sampai kering sedikit. Campurkan sayur-sayuran, tauhu dan tempe goreng. Kacau rata2 dan angkat dari api. Sedia untuk dihidangkan.

nota : urap ni lebih sedap jika ada daun ubi kayu yang direbus..udang kering boleh digantikan dengan ikan bilis..

SUP KENTANG + TELUR

Bahan-bahan

4 biji kentang, kupas dan hiris nipis2

1/2 batang karot, potong nipis

1 biji telur

segenggam suhun, direndam

1 keping fucuk, direndam

segenggam kimcam, direndam

2 biji bawang putih, dimayang

3 biji bawang merah, dimayang

1 biji lada hijau, dihiris nipis

2 helai daun sup, dihiris halus

sedikit minyak untuk menumis

sedikit lada sulah, garam dan serbuk perasa

Cara Membuatnya

Panaskan minyak, tumiskan bahan-bahan yang dimayang hingga kekuningan. Masukkan kentang, karot dan air secukupnya untuk kuah. Tambahkan garam, lada sulah dan serbuk perasa. Apabila mendidih dan kentang empuk, masukkan fucuk dan suhun. Kemudian pecahkan sebiji telur dan kacau. Sesuaikan rasa. Akhir sekali masukkkan lada hijau dan dihiris. Kemudian bolehlah diangkat dari api dan taburkan daun sup. Bolehlah dihidangkan.

AIR ASAM

2 sudu besar asam jawa + 1/2 cawan air dan perahkan pati yang pekat, campurkan sedikit belacan, garam dan gula secukup rasa. Tambahkan bawang dan cili padi yang dihiris. Perahkan sedikit limau kasturi atau limau nipis. Sedia untuk dihidangkan.

IKAN GORENG

Tumbukkan kunyit hidup, bawang putih dan sedikit halia hingga lumat. Campurkan sedikit lada kisar dan garam. Lumurkan pada ikan dan goreng garing atau ikut kesesuaian. Sedap dimakan panas2.

IKAN PUYU

Ikan puyu disiang dan cuci bersih. Tak perlu dibuang sisik. Kemudian lumurkan dengan tepung gandum yang dicampur air asam jawa. Perap 1/2 jam sebelum dicuci lagi sekali hingga betul2 bersih. Bolehlah dibakar atas bara api atau digoreng hingga masak. Apabila hendak dimakan, barulah dikopek kulitnya.. Hidangkan dengan air asam sebagai pencecah atau budu serta ulam-ulaman...Nyum..nyum..

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment