KAWAN-KAWAN SAYA

17 December 2010

ROTI NAN a.k.a ROTI TEMPAYAN




Tengah hari semalam, saya dan kawan2 ofis lunch kat warung Kak Wan.. makan nasi lauk gulai kawah... erm, boleh tahan, sedap... teringat kat kampung.. Jadi, saya pun beli sedikit lauk untuk dibawa pulang.. yalah, takkan makan sorang2 kot.. Balik dari kerja, saya buat roti nan dan panaskan lauk gulai tu.. Kami makan malam dengan roti nan dan gulai tu aje...Alhamdulillah, kenyang. Anak2 pun suka..

Resipi roti nan saya agak2 jer lah.. itupun belajar dari saudara juga, suami dia orang Pakistan.. dia tak bagi sukatan tepat, cuma beritahu bahan2nya aje.

bahan-bahan untuk roti nan

500 gm tepung gandum
1 sudu mauripan - resipi asal tak taruk, saya saja tambah
1/2 sudu teh garam
1 cawan yoghurt (saya guna bancuhan 5 sudu susu tepung + 1 biji limau nipis dan secawan air)
2 sudu minyak sapi (saya guna marjerin jer)

Cara-cara membuatnya
Campur semua bahan ke dalam mangkuk dan uli sampai lembut. Peram hingga adunan naik. Kemudian uli sekali lagi dan bahagikan kepada beberapa bahagian kecil. Bentukkan bulat2 dan canai nipis2. Panaskan kuali dan letakkan sekeping roti. Tutup. Agak2 roti dah naik menggelembung, terbalikkan. Bakar hingga masak kedua2 belah roti. Angkat dan hidangkan panas2 dengan gulai pilihan.

nota : roti ni sebenarnya di bakar dalam tempayan / tandoor.. tapi kalau kat rumah, mana ada benda alah tu.. jadi pandai2 la ya..

Selamat mencuba

2 comments:

  1. waaa nampak roti yang akak wat menyelerakan,,boleh la sy cube yer...

    ReplyDelete
  2. sila2... lgpun x susah mana nk membuatnya..

    ReplyDelete