KAWAN-KAWAN SAYA

30 December 2010

PUDING NANGKA



Puding nangka ni sebenarnya saya buat dua malam yang lepas. Lagipun dah lama saya tak buat manis-manisan pencuci mulut ni. Ya lah, asik buat roti saja... Kebetulan ada kawan kat tempat kerja ada bawa buah nangka masak untuk dijual, jadi saya pun beli lah satu pack. Isinya besar2 dan manis pula.. Resipi puding nangka ni saya dapat masa tengok siaran TV singapore, rancangan Masak Apa yang dihoskan oleh Chef Wan..tapi saya ubahsuai sedikit resipinya ikut citarasa sendiri.. lagipun saya tak sempat nak catit apa bahan2 yang digunakan, cuma agak2 je lah..

Bahan-bahan
1 tahil agar-agar (30 gm sepeket)
1 1/2 gelas gula
6 gelas air
2 senduk tepung kastad
1 tin susu cair
2 sudu marjerin
2 biji telur ayam gred A
5 ulas nangka (buang biji)
sedikit pewarna hijau jika suka

Cara-cara
Masak agar2 dengan air sampai mendidih dan larut. Kemudian masukkan gula. Masak lagi hingga gula larut. Renehkan hingga larutan agar2 kembali ke sukatan asal (bila dah masuk gula, sukatan agar2 akan bertambah). Dalam blender, campurkan nangka, susu cair, telur, marjerin dan kastad dan kisar sampai lumat. Tuangkan ke dalam agar2 yang sedang dimasak dan dikacau hingga likat. Pastikan dikacau selalu supaya tidak meruap dan tidak berketul. Kemudian boleh dipadamkan api dan dituangkan ke dalam loyang. Titiskan sedikit pewarna hijau dan kacau. Sejukkan sebelum dipotong2 dan dihidangkan.

Nota :
Saya tidak menggunakan daun pandan sebab aroma nangka sudah wangi. Adunan puding ini boleh dimasukkan ke dalam gelas kecil2 dan dibentukkan seperti ulas nangka dengan jeraminya. Hasil gubahan ulas nangka ini sesuai dijadikan kuih untuk hantaran pengantin/bertunang.

Selamat mencuba.

2 comments: