KAWAN-KAWAN SAYA

17 December 2010

IKAN SIAKAP MASAK STEAM




Ikan siakap steam ni lauk malam kemarin. Tapi baru hari ini, saya post kat blog ni.. Sebenarnya malam tu, lepas makan malam, saya penat betul.. sebab tu malas nak update blog.. Mana tak penatnya, balik kerja dah plan nak singgah kedai, beli beras.. tp budak2 pulak merengek nak ke Tesco.. Dah sampai Tesco, bukan je beras tp macam2 pulak.. Kebetulan ikan siakap dijual dengan harga murah, saya pun beli la seekor..

balik rumah, terus masak.. Kalau nak dimasukkan ke dalam freezer, nanti tak tau bila pulak ikan tu nak jadi lauk..

Jadi malam tu, saya cuma masak stim ikan siakap dan masak nasi putih. Ada sedikit daun salad, wat ulam..Itu saja.. Dah masak ikan siakap satu ekor, tak boleh buat lauk lain dah.. sebab nanti jadi makanan cik tong pulak.. Resipi stim ikan siakap pun simple banget.. Campak2 apa yang ada kat peti ais..

Bahan-bahan
1 ekor ikan siakap, disiang, buang sisik dan cuci bersih. Gaulkan garam halus dan perap 10 minit. kemudian bilas balik.

5 biji bawang putih, dimayang halus
2 inci halia muda, dimayang halus
3 biji cili padi, dimayang halus
5 helai daun limau purut, dimayang halus
1 batang serai, dimayang halus
1 biji bawang besar, dimayang halus
1 biji tomato, dibelah2
kicap cair secukupnya
2 - 3 biji limau nipis, ambil airnya sahaja
2 inci karot, dipotong nipis bentuk bunga
sedikit bunga kubis dan cendawan (saya tak taruk)

untuk hiasan
daun sup dan daun bawang, dihiris halus (lebih sedap jika diguna daun ketumbar)

Sos pencecah (dicampurkan) - untuk dibuat cecah ikan
1/2 biji bawang besar kuning, dihiris
3 biji cili padi, dihiris
jus limau dan kicap cair

Cara-cara membuatnya
Letakkan ikan dalam pinggan untuk mengukus. Taburkan bahan-bahan yang dimayang dan renjiskan kicap cair dan jus limau nipis. Susunkan karot, cendawan dan bunga kubis. Kukus selama 20 minit atau hingga masak.
Hidangkan panas2.

No comments:

Post a Comment