KAWAN-KAWAN SAYA

13 December 2010

BOKO UBI KAYU a.k.a TALAM UBI



Tepung boko ubi kayu adalah salah satu kuih tradisional orang2 Kelantan. BOKO bermaksud talam/dulang bagi rakyat di negeri Kelantan/Terengganu. Sebut saja kuih talam, kita akan terbayang2 keenakan kuih2 lemak manis dan biasanya mempunyai sekurang-kurangnya dua lapisan. Lapisan bawah biasanya manis dan lapisan atas mempunyai rasa lemak santan kelapa.

Kuih ini juga merupakan kuih kegemaran saya dari dulu sampai sekarang. Dan kerana kuih ini juga sikecil saya "Ngecess" (kata orang jawa). Di sini saya kongsikan resipi kuih ini yang saya buat malam tadi.

Bahan-bahan lapisan bawah
3 cawan ubi kayu yang telah diparut dan diperah airnya.
5 cawan air daun pandan (kisar 10 helai daun pandan)
1 1/2 cawan gula atau secukup manis (boleh guna nisae atau gula melaka)

Bahan-bahan lapisan atas
1 cawan santan pekat
2 cawan air
3/4 cawan tepung beras
secubit garam
2 helai daun pandan disimpulkan

Cara-cara membuat lapisan atas.
Masukkan ubi, gula dan air daun pandan ke dalam kuali. Air perahan ubi dimendapkan dan ambil patinya. Airnya hendaklah dibuang. Gaulkan rata2 dan masak atas api sederhana hingga pekat. Angkat dari api dan masukkan ke dalam loyang yang telah disapu minyak dan kukus selama 40 minit atau hingga masak.

Cara-cara membuat lapisan bawah.
Campurkan kesemua bahan dan masak atas api sederhana hingga pekat. Boleh dituangkan ke atas lapisan atas atau dihidangkan berasingan.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment