KAWAN-KAWAN SAYA

11 December 2010

IKAN MASAK KICAP



Lauk masak kicap ini adalah masakan orang Jawa/Johor. Saya ni takdelah pandai sangat masak lauk ni..lagipun saya kurang berminat masakan ni. Tetapi, lauk masak kicap ini adalah kegemaran suami dan anak2. Kerana mereka, saya belajarlah dari kawan2 orang Jawa/Johor. Hari ini, ikan kembung menjadi pilihan saya untuk dibuat masak kicap. Resipinya senang saja.

BAHAN-BAHAN
5 ekor ikan kembung, dibersihkan dan dikelar.
Bawang besar dan lada hidup, dihiris2
Minyak untuk menggoreng dan menumis
Kicap pekat manis secukup kegunaan
Sedikit cuka, lada hitam yang ditumbuk halus
1 batang serai, diketuk

Bahan-bahan dimayang halus
3 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia

sedikit kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga llawang

Cara-cara membuatnya
Ikan digaul garam kunyit dan digoreng. Ketepikan, asingkan minyaknya. panaskan kuali, masukkan sedikit minyak. Tumiskan bahan2 tumis sampai garing, masukkan kicap, sedikit cuka dan lada hitam. Tambah air secukupnya jika suka dibuat kuah.
Sesuaikan rasa, masukkan ikan goreng. Akhir sekali, masukkan hirisan lada hidup dan bawang besar.

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment