KAWAN-KAWAN SAYA

14 December 2010

HOME MADE SARDIN


Malam ini masak sardin. Home made sardin. Resipi diperolehi dari Riezanie's Recipe Collection, tapi ada ubahsuai sikit, ikut citarasa orang kampung.. macam saya..

Bahan-bahan
10 ekor ikan (saya guna ikan selayang jer)
4 sudu tomato puree

bahan-bahan kisar
4 biji bawang merah besar
4 biji lada merah
4 biji bawang putih
4 biji tomato masak
1cm halia
1 batang serai

1/2 sudu kecil cuka
garam dan gula secukup rasa
1 cawan minyak masak
2 cawan air

Cara-cara membuatnya
Ikan dipotong kepala dan ekor, kemudian dibelah dan dikelurkan isiperutnya. Cuci bersih dan toskan. Panaskan minyak dan goreng ikan hingga masak, tapi jangan sampai garing. Toskan. Keluarkan separuh minyak, tumiskan bahan-bahan kisar hingga garing dan pecah minyak. Kemudian tambahkan tomato puree, garam, gula dan cuka secukup rasa. Kacau rata2. Akhir sekali masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Masukkan ke dalam periuk tekanan (saya guna periuk tanah), tuangkan dua cawan air dan tutup. Masak atas api kecil selama satu jam atau sehingga kuah pekat. Sesuaikan rasa dan diangkat. Hidangkan panas2 dengan nasi putih.

Resipi asal macam ni (copypaste dari Riezanie's Recipe Collection)

BAHAN-BAHANNYA :-)

* 700 g ikan tuna ( zanie guna ikan sardin ) kali ini guna ikan selayang
* 1/2 cawan tomato puree
* 1/2 cawan minyak masak
* 25 g bawang putih*
* 80 g bawang merah*( zanie guna bwg kecil)
* 20 g halia*(dikisar halus)
* Garam dan gula secukup rasa
* 2 1/2 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)

1. Ikan tuna dibersihkan, potong sederhana besar, buang kepalanya. Perap dengan sedikit garam dan jus limau nipis selama 10 minit. Cuci bersih dan toskan.
2. Dalam periuk tekanan, panaskan minyak masak, masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga harum, masukkan tomato puree dan masak hingga terbit minyak. Tuang air dan masukkan sedikit garam dan gula secukup rasa.
3. Bila mendidih, masukkan ikan tadi, kacau rata dan tutup periuk tekanan. Pasangkan injapnya dan bila periuk mengeluarkan wap dan bunyi "berdesir", kecilkan api dan biar masak perlahan selama 1 jam (ikut cara guna pada periuk tekanan masing2)...
4. Cukup waktu, bawa periuk tadi dalam sinki dan alirkan air paip atasnya sehingga wap dalam periuk habis, buka tudungnya dan periksa keadaan ikan, selalunya pada masa ini ikan masih kekal dalam bentuk asal, tapi tulang2nya menjadi lembut seperti sardine dalam tin.
5. Boleh lah dimasak mengikut kreativiti masing2. Nak buat sandwich pun boleh, nak cicah dengan roti pun boleh..atau goreng macam kita masak sardine biasa.

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment