KAWAN-KAWAN SAYA

25 December 2010

MUFFIN PISANG TANDUK


muffin pisang tanduk

muffin baru keluar oven, dalam proses penyejukan...

Ada sebiji pisang tanduk yang dah masak, nak dibuat pisang goreng nampaknya dah lembik sangat. Nak dibuat jemput2, rasanya dah selalu sangat makan jemput2 pisang.. Nak dibuat kek pisang, takut tak menjadi.. sebenarnya dah fobia buat kek pisang, sebab selalu bantat.. Kebetulan ada papercup muffin yang saya baru beli, jadi saya ubahsuai resipi, jadi muffin..

Resipi muffin ni adalah insipirasi dari resipi Wan iaitu Banana Chocolate Chip Muffins, tapi memandangkan coklat cip dah kehabisan stok, saya ubahsuai sedikit resipi, alhamdulillah...menjadi juga muffin pisang tanduk saya..

MUFFIN PISANG TANDUK

Bahan-bahan
3 cawan pisang tanduk yang telah dihaluskan + secubit garam
2 cawan gula halus
1/4 cawan air gula hangus
1 1/2 cawan marjerin
3 biji telur (saya guna gred A)
4 1/2 cawan tepung gandum + 3 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh esen vanila
coklat rice untuk hiasan

papercup untuk muffin

Cara-cara membuatnya
Campur gula dengan marjerin, pukul sampai kembang. Masukkan telur sebiji-sebiji dikuti dengan pisang dan esen vanila. Kemudian masukkan tepung diselang seli dengan air gula hangus. Kaup balikkan hingga rata. Masukkan ke dalam acuan muffin (paper cup)3/4 penuh. Tabur coklat rice dan bakar dengan suhu 180 darjah C, selama 25-30 minit atau hingga masak.

nota : sukatan gula dalam resipi ini agak manis, so bolehlah kurangkan sedikit untuk mendapatkan rasa yang seimbang.

Selamat Mencuba

No comments:

Post a Comment