KAWAN-KAWAN SAYA

23 December 2010

SINGGANG JAWA



Saya panggil singgang jawa sebab selalu tengok mak mentua yang masak. Mungkin orang lain, lain pulak nama diberi.. Selalunya ikan selar kuning jadi pilihan dan resepinya mudah saja..

Bahan-bahannya
500 gm Ikan selar kuning
1 labu bawang putih ditumbuk kasar2
Kunyit hidup dan halia, ditumbuk kasar2
1 batang serai, diketuk
Air asam jawa secukupnya (saya guna asam keping)
Garam secukup rasa
Lada merah dan cili api, dihiris2 (saya guna sebiji2 sebab takut anak2 pedas)

Cara :
Susunkan ikan selapis2 diselang seli dengan bawang putih, halia, serai dan lada merah/cili padi. Taburkan garam secukup rasa dan tambahkan air asam jawa. Jangan terlalu banyak, nanti ikan jadi hancur. Masak atas api kecil hingga kuah pekat.

Versi saya lain sikit, saya tak tumbuk bawang2 dan halia/kunyit. Tapi dimayang saja. Saya tak guna air asam jawa, tapi gunakan asam keping dan berkuah. Sedap juga dimakan panas2 dengan nasi putih.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment