KAWAN-KAWAN SAYA

26 March 2011

WAJIK DURIAN


Kalau kat tempat saya, dipanggil nasi manis.. tapi kat Johor ni diorang panggil wajik.. Beza cuma pada nama.. wajik atau nasi manis dibuat menggunakan bahan yang sama.. Pulut, santan dan gula melaka.. Wajik dipotong serong cantik2, manakala nasi manis dicedok guna sudu.. sebab sangat manis dan agak berair sedikit.. Tapi dua2 ni memang kegemaran saya..

Nak tahu kenapa saya buat wajik ni.. sebab semalam ada lebihan pulut.. Pengat pun ada sikit.. budak2 dah taknak makan.. jadi saya panaskan kuah pengat tu dan tambahkan gula melaka sampai pekat.. Saya masukkan pulut dan kacau sampai kering.. Kemudian taruk dalam dulang, alas daun pisang.. Dah jadi wajik saya.. Kejap je dah licin dikerjakan dek anak2..

Haa.. jangan ikut cara saya buat wajik ya..Nak makan sendiri ok, wat bisness..JANGAN CARI PASAL... kang tak laku, jangan dipersalahkan ya..

Sebenarnya kalau nak buat wajik, guna pulut yang dikukus.. baru sedap.. Kemudian, masak santan pekat dengan gula melaka (nisae) sampai naik minyak, baru dimasukkan pulut.. daun pandan sekali.. garam secubit jangan lupa.. supaya pulut rasa lebih lemak.. Kemudian terus dikacau sampai kering dan tak melekat kat kuali... Dah siap, bolehlah diratakan atas dulang dan potong cantik2 ketika menghidang..

No comments:

Post a Comment