KAWAN-KAWAN SAYA

10 March 2011

ROTI TELUR a.k.a FRENCH TOAST


Menu ni buat sarapan pagi, minggu lepas.... Tapi baru hari ni teringat nak boh gambar kat sini.. Roti telur ni, favret anak2...Resipi roti ni saya dah lupa korek kat mana..sebab seingat2 saya sejak sekolah dulu selalu buat roti telur ni.. try and error.. sebab tak faham resipi.. First time buat, berminyak giler... sebabnya, saya goreng macam menggoreng cekodok.. Tapi sekarang, saya cuba guna pan leper... Leserkan sedikit saja marjerin. Alhamdulillah.. OK kot..

ROTI TELUR a.k.a FRENCH TOAST

Bahan-bahan
4 keping roti
2 biji telur ayam
secubit garam
secubit lada sulah
1/2 cawan susu segar atau susu cair

Cara membuatnya :
Mula2 pecahkan telur dalam mangkuk.. Kacau dengan garpu. Campurkan secubit garam dan lada sulah.. Lepas tu tuangkan susu segar atau susu cair. Panaskan kuali leper, leserkan sedikit mentega atau marjerin. Roti dipotong2. Terpulang nak potong bentuk segitiga atau segiempat.. Celupkan roti ke dalam telur tadi, biar telur menyerap ke dalam roti. Letakkan di atas kuali yang telah dipanaskan. Guna api kecil, masak hingga kedua belah masak dan garing. Sedap dimakan dengan madu atau jem. Anak2 saya suka makan begitu saja..

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment