KAWAN-KAWAN SAYA

25 March 2011

ROTI ARAB DENGAN SAMBAL SARDIN


Untuk hidangan minum petang merangkap makan malam.. Mentong kata orang jawa.. Tak kisahlah.. mentong pun mentong lah.. Yang penting, saya dah siapkan roti arab dicecah sambal sardin..untuk hidangan keluarga... Nama roti arab, tapi kalau Ummi saya... mesti dia panggil roti goreng.. Jom layan..

ROTI ARAB

Bahan2
750 gm tepung gandum
2 sudu makan yis
2 sudu makan marjerin (resipi asal guna minyak masak)
1 mug air suam + sedikit garam
1 sudu makan gula

Minyak masak secukupnya untuk menggoreng

Cara membuatnya
Campur semua bahan kecuali minyak masak. Uli hingga sebati atau hingga tidak melekat kat tangan. Peram hingga naik 2 kali ganda. Uli sekali lagi sambil ditumbuk2 bagi buang angin. Bentukkan bulat2 dan peram lagi hingga naik sekali lagi. Goreng dalam minyak panas hingga kekuningan (roti arab saya bukan kekuningan lagi.. tp dah jadi gelap gelita... huhu). Sedap dimakan dengan kari atau sambal.



SAMBAL SARDIN
1 tin besar sardin
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
3 sudu cili kisar
1/2 cawan air
2 sudu jus limau (boleh ganti dengan air asam jawa)
bawang besar dan lada hidup yang dihiris
minyak untuk menumis

Cara2 Memasak
Bawang putih dan bawang merah ditumbuk, campurkan dengan cili kisar. Panaskan sedikit minyak dan tumis hingga garing dan pecah minyak. Masukkan sardin berserta kuahnya. Tambah air dan air asam jawa. Masukkan garam jika perlu. Masak sampai pekat. Akhir sekali, masukkan lada hidup dan bawang besar yang dipotong. Sedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment