KAWAN-KAWAN SAYA

16 March 2011

AYAM MASAK UNGKEP


siap untuk disajikan

Masak ungkep ni ialah salah satu lauk orang jawa. Ungkep bermaksud tutup dan dimasak atas api kecil hingga semua rempah ratusnya meresap. (Dalam loghat Kelantan, ungkep boleh dimaksudkan sebagai "Matti Awah" - Awah tu maksudnya rempah, Kalau loghat Terengganu, "Kkering Air" - masak sampai air kering dengan api kecil)

Biasanya ayam tua atau daging batang pinang menjadi pilihan untuk dimasak ungkep.. tapi jangan terperanjat, ubi kayu pun boleh dimasak ungkep..Ungkep ubi kayu ditambah udang kering atau ikan bilis.. Bahan2 lain semua sama..

Pertama kali makan masak ungkep ni di majlis doa selamat rumah emak saudara sebelah suami.. Dari situ juga saya mula belajar masak ungkep.. Selain tu, kawan2 ofis yang berketurunan jawa juga menjadi tempat untuk saya mencungkil ilmu.. hehe.. berikut adalah resipi masak ungkep..

AYAM UNGKEP

Bahan-bahan
1 ekor ayam tua
1 batang serai
3 ulas bawang putih
sedikit lengkuas, halia dan kunyit hidup
4 cawan air.

sedikit kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang
asam keping atau air asam jawa
2 sudu kerisik
1 labu bawang besar, dibelah2
2 biji lada hidup, dihiris2
5 biji cili padi, dibiar sebiji2
garam secukup rasa
minyak untuk menumis
3 biji kentang, dibelah 2

bahan-bahan kisar (A)
1 sudu makan ketumbar, disangai
1 sudu teh jintan manis
1 sudu teh jintan putih
2 biji buah keras

bahan-bahan kisar (B)
2 biji bawang merah besar
5 ulas bawang putih
1 batang serai
1 inci lengkuas
1 inci halia
1 inci kunyit hidup

Persediaan untuk ayam
Ayam dibersihkan dan dipotong2. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama2 serai, bawang putih, halia dan lengkuas yang diketuk hingga hampir empuk dan air rebusan tinggal separuh.

Cara-cara menyediakan ungkep
Panaskan minyak, tumiskan kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang hingga naik bau. Kemudian masukkan bahan2 kisar (B) dan kacau hingga kekuningan, tambahkan bahan-bahan (A). Masukkan ayam, kentang, asam keping dan garam. Tambahkan juga air rebusan dan masak atas api kecil hingga ayam dan kentang benar2 empuk. Akhir sekali, masukkan kerisik, cili padi, bawang besar dan cili merah yang telah dipotong2. Kacau rata2 hingga agak kering. Sesuaikan rasa, bolehlah diangkat untuk disajikan.


nota : kalau guna ayam muda, tak perlu direbus dulu..tetapi terus ditumis dan masak macam memasak kari yang biasa..

No comments:

Post a Comment