KAWAN-KAWAN SAYA

29 November 2010

PINDANG TAPAI UBI


Kebetulan ada tapai ubi yang saya buat sendiri, jadi teringin pula nak makan pindang tapai. Kali ni baru betul, berbaloi2 sebab tapai ubi yang saya buat besar2 dan tidak hancur bila dimasukkan ke dalam kuah. Untuk resipinya, senang ajer..

Bahan-bahan

Tapai ubi secukupnya
santan secukup kegunaan (saya gantikan dengan susu segar)
secubit garam
daun pandan
1 biji telur - jika suka
Gula ikut manis (jika tapai dah manis, tak perlu taruk gula)

Cara-cara membuatnya
Campurkan santan, secubit garam, gula dan daun pandan yang disimpulkan. Masak hingga mendidih. Telur dipukul hingga kembang. Celupkan tapai ke dalam telur dan masukkan ke dalam kuah yang sedang mendidih. Kacau sebentar dan angkat.

nota : biasanya saya akan celupkan tapai telur dan gorengkan dulu sebelum dimasukkan ke dalam kuah. Pindang tapai ini sedap dimakan sejuk atau suam2.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment