KAWAN-KAWAN SAYA

03 November 2010

MEE GORENG


Ada orang sebut mee kuning, ada yang panggil mee kasar... atau mee besar...Makanan istimewa ini boleh didapati di mana2... warung, restoran dan juga dihotel2 besar.. dan boleh dikatakan semua rakyat tanpa mengira kaum di Malaysia menggemarinya..

Mee kuning boleh dimasak pelbagai cara sama ada dijadikan mee sup, mee goreng atau berkuah pekat seperti mee hailam atau mee kungfu.. Malam ni saya nak bercerita pasal mee goreng....
Sebenarnya ada banyak jenis menu mee goreng dengan pelbagai bahan dan perasa.. Ada mee goreng basah, mee goreng kicap, mee goreng seafood, mee goreng tomyam... Banyak lagilah.. Paling popular ialah mee goreng Mamak..

Malam ni pun saya masak mee goreng untuk makan malam.. Husband dan anak2 request mee goreng basah, tp banyak bahan yang takde, so jadilah mee goreng yang simple ini..

MEE GORENG SIMPLE

Bahan-bahan
500 gm mee kuning, dibasuh dibawah aliran air paip utk membuang minyaknya, kemudian toskan.
2 pokok sawi, dipotong2
2 helai kubis, dipotong2
keping tauhu goreng, dipotong2
20 biji fishball
10 ekor udang, buang kulit
2 ekor sotong, dipotong
2 biji telur
2 genggam taugeh

bahan-bahan kisar
1 biji bawang besar
5 biji bawang putih
1 sudu udang kering
1 sudu lada kisar (boleh ditambah jika ingin lebih pedas)
minyak untuk menumis

sos cili dan sos tomato
kicap
sedikit maggi cukup rasa

untuk hiasan : timun, tomato dan cili merah yang dihiris

Cara Membuatnya
Panaskan minyak, tumiskan bahan-bahan kisar hingga garing, Masukkan fishball, udang dan juga sotong. Kacau sebentar hingga sotong dan udang masak. Tambah sos cili, sos tomato dan kicap. Pecahkan telur, kacau dan masukkan mee. Akhir sekali campurkan sayur-sayuran dan tauhu goreng. Kacau rata2 hingga masak. Sesuaikan rasa dan angkat. Hiaskan dengan bahan2 hiasan dan sajikan panas2.

nota : dalam resipi mee goreng ini, saya tidak masukkan garam dan serbuk perasa sebab sos, kicap dan maggi cukup rasa mengandungi garam dan serbuk perasa.

Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment