KAWAN-KAWAN SAYA

17 November 2010

JUADAH MAKAN MALAM

Ini ialah juadah makan malam kami masa kt kampung... Menu yang ringkas tapi sedap.. Ada ikan gelama goreng, sup ayam, asam pedas ikan kembung (baki lauk tengah hari), sayur kubis panjang goreng campur sotong, ulam timun dan paling istimewa cencaluk... Kebetulan adik ipar baru balik dari Melaka, bawa pulang cencaluk.. Jadi dapat merasa cencaluk yang fresh dari ladang.. hehehe
Lauk asam pedas ikan kembung ni, adik iparku yang masak.. Saya cuma tepek gambar jer..
Sup ayam ni pun baki semalam punya.. Diperangatkan balik, sedap..sebab dah menyerap semua bumbunya.. ini pun adik iparku yang masak..
Pucuk tenggek burung ni, saya petik kat belakang rumah mak.. Masih fresh lagi, lepas petik terus snap gambar..
Ikan gelama goreng...Sedap dimakan panas2..
Sayur kubis panjang goreng campur sotong.. Alah, nak masak senang aje..Cuma tumis2kan bawang, campurkan sotong.. Tambahkan garam, gula dan sedikit lada sulah secukup rasa..Akhir sekali, masukkan sayur kubis panjang dan hirisan cili dan bawang besar.. kacau jangan sampai sayur lecur sangat.. Nanti benyek sayurnya, tak sedap...
Yang ini paling special.. Cencaluk ni adalah pembuka selera.. Semua orang makan, kecuali mak dan suamiku.. Mak cuba nak merasa, tapi dilarang sebab beliau ada darah tinggi.. Cara nak sediakan cencaluk ni senana aje..Cuma campur hirisan bawang merah atau bawang besar, cili padi (dari kebun mak) dan perahkan limau kasturi. Nak bagi kurangkan masin, tambahkan sedikit air didihan nasi...Gaul rata2.. Tapi tak boleh makan selalu..sebab tahap kemasinannya yang sangat tinggi..

No comments:

Post a Comment

Post a Comment