KAWAN-KAWAN SAYA

02 November 2010

KEK KUALI a.k.a PANCAKE


Ada orang panggil pancake, ada juga sebut lempeng.. malah ada yg menggelarnya kek kuali.. sebab adunannya seumpama adunan kek mentega tetapi dibakar dalam kuali leper.. Sebab itulah agaknya dipanggil kek kuali...

Pagi tadi dah kelewatan, hanya sempat buatkan air teh dan pancake utk sarapan pagi.. Semua bahan dileburkan dalam mangkuk dan bakar kat kuali leper... hehehe, mudah kan.. Saya belajar wat pancake ni pun masa sekolah dulu, ketika menjadi ahli Persatuan SRT (Sains Rumah Tangga).. hehehe, tp resipinya dah ingat2 lupa.. nanti kalau dah jumpa resipi yang betul2, saya akan post ke sini..

PANCAKE

Bahan-bahan
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh serbuk penaik
1/4 sudu teh soda
1 camca teh esen vanila
1/2 cawan mentega, dicairkan
2 biji telur dipukul
2 cawan susu segar
4 sudu gula

Cara-cara
Campur semua bahan dalam mangkuk adunan dan pukul dengan whisk hingga sebati dan tidak berbintil.. Adunan jangan terlalu pekat atau terlalu cair. Panaskan kuali leper, tuangkan sedikit adunan.. Besar atau kecil saiz pancake, terpulang kepada citarasa masing-masing. Tutup dengan penutup periuk.. Agak nampak dah masak, terbalikkan dan masak hingga kedua-dua belah masak. Angkat dan sajikan panas2 dengan madu atau jem kesukaan. Boleh juga dimakan begitu saja..

Selamat Mencuba..

No comments:

Post a Comment