KAWAN-KAWAN SAYA

20 November 2010

SUP GEAR BOX


Menu tengahari ini ialah sup gearbox.. takde lah special sangat..tapi buang duit makan kat luar, baik masak sendiri.. berbaloi2.. beli gearbox baru RM7.00 sekilo..makan pun puas hati.. Amacam??Bagi pelengkap hidangan, cuma masak sayur kubis goreng. Ada sedikit sambal belacan, baki semalam dan ulam.. dah cukup.. lagipun hari ni nak ke Majlis Penyampaian Sijil dan Anugerah Cemerlang kanak2 Tadika Delima Gemilang.. tempat Angah belajar.. Angah tak dapat nombor pun, cuma dapat anugerah Matematik terbaik.. Syukur alhamdulillah.. Lepas tu ada la buat persembahan nyanyian lagu patriotik, tarian pokey2.. dan ambil bahagian dalam acara pakaian beragam..

Sebenarnya takde idea untuk tema pakaian beragam.. last minute terfikir... pergi ke butik pakaian tradisional India kat Masai.. beli sepasang baju punjabi dan sepasang kasut yang sedondon dengan warna baju.. Habislah dalam RM100.00. Tak menang pun, kita ajar dia menari hindustan..dia lompat2 jer kat pentas!!! Nak wat cmner..budak tu baru 5tahun..takpelah untuk suka2... dan kenangan juga..

owh... syoknya aku menulis.. resipi tak tulis2 jugak ehh.. sebenarnya masak sup ni senang jer..sapa2 pun boleh buat.... tapi saja je, aku nak tepek jugak resepi kt sini.. bahan2 pun campak2 jer apa yg ada..

Bahan-bahan

1kg gearbox kambing (siap potong), digaul dengan sedikit tepung gandum dan perap sebentar. Kemudian dicuci bersih.
Air secukupnya untuk kuah
5 biji bawang putih, diketuk
2 inci halia, diketuk
10 biji cili padi (biar sebiji-sebiji)
2 batang celeri, dihiris serong2
2 biji tomato, dibelah 2
garam dan serbuk secukup rasa

Bahan-bahan kisar
2 labu bawang merah besar
1 labu bawang putih
1 sudu besar lada hitam
1 sudu besar ketumbar
1/2 sudu besar jintan putih
1/2 sudu kecil jintan manis
2 biji buah pelaga
2 kelopak bunga lawang
1/2 inci kulit kayu manis

Untuk taburan dalam sup (hiasan)
Bawang goreng
Daun sup dan daun bawang, dihiris halus
Limau nipis atau limau kasturi, dibelah

Cara-cara membuatnya
Rebus gearbox dengan air secukupnya hingga mendidih dan keluar buih. Buang air rebusan pertama tadi. Ganti dengan air baru.. (saya buat begini untuk buang lemak tepu)
Campurkan halia dan bawang putih yang diketuk. Rebus lagi sampai empuk (kalau tengok isi daging dah lekang dari tulang tu dah empuk le)... Masukkan bahan-bahan kisar, garam dan serbuk perasa secukup rasa. Renehkan sekurang2nya 1/2 jam atau hingga semua bumbu meresap. Masukkan seleri, cili padi (biar sebiji-sebiji) dan tomato. Sesuaikan rasa dan angkat. Taburkan bahan2 hiasan dan hidangkan panas2.

Selamat Mencuba..

No comments:

Post a Comment