KAWAN-KAWAN SAYA

09 November 2010

SANGGARA BALANDA a.k.a PISANG GORENG BELANDA


Malam ini, saya tak masak nasi.. teringin nak makan yang ringan2 tapi sedap ditekak.. Sebenarnya dah berhari-hari goggle resipi kt internet, cari resipi pisang yg istimewa ini... Hari ini baru mendapatnya, terus suruh suami beli pisang dan terus buat.. Resipi sebenar menggunakan pisang raja, tapi saya guna pisang nipah.. Alhamdulillah, rasanya tak mengecewakan.. Kalau guna pisang tanduk atau pisang berangan pun sedap agaknya..

Sebelum ni, cuma dengar cerita pasal keenakan Sanggara Balanda ni dari kawan ofis yang baru balik dari Sabah.. Sedap katanya, makanan orang Bugis.... itu yang tak sabar2 tu.. kecur liur dibuatnya.. mengalahkan orang mengidam.. hehehe

Resipi asalnya diambil dari blog Imutmanis.. Thank you Imut...karena share resep pisang yg enak banget...

Bahan-bahan
10 biji pisang raja yang tidak terlalu masak(saya guna pisang nipah)
3 sudu kacang tumbuk, gaulkan dengan sedikit marjerin
1 biji telur dipukul (kuning sahaja, tapi saya guna kedua-duanya)
2 sudu gula, dijadikan gula hangus, campur 1/2 cawan air
minyak untuk menggoreng

Cara-cara
Kupas kulit pisang dan goreng sampai jadi warna coklat. Toskan minyaknya. Ketika panas, belahkan pisang, tapi jangan sampai putus. Isikan dengan kacang tumbuk yang digaul dengan marjerin. Celupkan ke dalam telur dan goreng sekali lagi. Toskan dan siram dengan air gula hangus. Sedia untuk disajikan..

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment