KAWAN-KAWAN SAYA

05 December 2011

NASI KEPAK AYAM DENGAN LOBAK MERAH


hidangan telah sedia, kuah sup, kepak ayam goreng, salad, timun, tomato, dan juga sos cili segar campur bawang putih.

Hidangan tengahari Isnin lepas. Ummi request nak makan nasi ayam, tp yg ada cuma kepak2 ayam.. Demi bonda tercinta, saya sediakan juga nasi ayam, walaupun menggunakan kepak ayam. Masak pun pakai campak2 je apa bahan yang ada. Lainlah kalau nak buat untuk jualan, mesti kena buat betul2 dan boleh memikat citarasa pelanggan.

Oleh kerana hanya menggunakan kepak ayam, saya tambahkan rangka ayam dan direbus bersama halia, bawang putih dan bawang besar dan air rebusan ini saya gunakan untuk masak nasi dan juga kuah sup. Semasa mereneh sup, saya campurkan sedikit kiub lobak merah. Untuk kepak ayam pula, saya gaulkan dengan sedikit kicap dan madu sebelum digoreng. Di dalam nasi, saya campurkan lobak merah yang disagat dan beberapa titis pewarna kuning. Alhamdulillah, siap juga hidangan saya untuk seisi keluarga.


nasi ayam campur lobak merah

Bagi sesiapa yang nak mencuba resipi saya, sila lihat entry sebelum ni di bawah tajuk nasi ayam. Apa yang perlu, ubahsuai sedikit resipi ikut selera masing2.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment