KAWAN-KAWAN SAYA

04 December 2011

GULAI IKAN TONGKOL CAMPUR TIMUN



Ni saje je tepek gambar, resipi dah ada dalam entry sebelum ni. Cuma ada ditambah potongan timun diakhir masakan. Bila timun dah setengah masak, bolehle padamkan api.. (Taruk kacang panjang dan buah tomato atau belimbing buluh pun sedap juga...)

Gulai ni sedap dan sesuai dimakan dengan nasi putih, nasi dagang atau pulut kuning. Nak buat cecah roti atau roti canai pun boleh.. Pandai2 lah nak tambah apa yang patut masa menghidang.

Kalau nak cerita pasal gulai ikan tongkol ni, satu hari tak cukup.... sebab macam2 cara orang nak menikmati gulai ikan ni...Bagi saya yang sentiasa sibuk ni, kalau ada gulai ni dihidang dengan nasi putih, sambal belacan dan ulam2 timun, kobis atau kacang panjang, dah cukup dah.. Kalau ada sambal belacan lada kering, lagiiii sedap!! Dah jadi nasi berlauk..

Kalau nak hidang dengan nasi dagang, mesti ada acar dan juga sambal nyior.. Nasi dagang tu lebih sedap kalau gunakan beras dagang (beras khas utk nasi dagang, berwarna perang. Kalau dihidang dengan pulut kuning, ada acar dah cukup..

Tapi, jangan nak ikut selera saya ye.. ikut selera sendiri lah ye.. lain orang, lain citarasanya..

Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment