KAWAN-KAWAN SAYA

12 January 2011

IKAN TALAPIA MERAH MASAK SAMBAL


talapia merah masak sambal

sayur campur goreng...

Baru mula nak masak, gas habis.. Nasib baik nasi dah masak, tinggal nak masak lauk dan sayur saja... Tunggu punya tunggu, lambat pulak orang hantar gas.. Penyudahnya, nasi tengah hari dibawa untuk makan malam.. Tengahari, makan roti je.. hehehe

Saya sebenarnya tak pernah beli dan tak pernah makan ikan talapia merah.. Tapi, kawan-kawan cakap sedap. Perasaan ingin mencuba, berkobar-kobar... Nasib baik tak pregnant... Kalau tak, ngecess la anak saya.. Kebetulan ada orang datang jual ikan dan ada jual ikan talapia ni, jadi saya pun belilah seekor..besar juga, dalam sekilo beratnya.. Tapi nak masak apa yek???? Yang ada difikiran, cuma gulai lemak cili padi atau masak asam pedas jer.. Tapi suami request goreng jer garing-garing dan masak sambal...

Saya pun mula operasi memasak.. Ikan ni, masa disiang, isinya nampak macam keras.. rupa2nya bila dah digoreng, isinya lembut sesangat... Resipi ikan masak sambal ni, sama je dengan masak sambal yang lain. Tapi kali ini, saya tambah serai, halia dan sedikit lengkuas... Lagipun, ikan ni, spesis ikan air tawar, mana tau kot ada rasa yang pelik2.. Haa.. nasib baik sedap..

IKAN TALAPIA MERAH MASAK SAMBAL

Bahan-bahan
Satu ekor ikan talapia, disiang dan cuci bersih
Bawang besar dan lada hidup dihiris-hiris
Buah tomato dipotong2
Minyak untuk menumis
Garam secukup rasa
Sedikit air asam jawa

Bahan-bahan sambal, dikisar lumat
Segenggam cili kering, direndam air panas
3 biji bawang merah besar
5 biji bawang putih
1 inci halia, kunyit dan lengkuas
1 batang serai

Cara-cara membuatnya
Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan kisar sampai garing, masukkan air asam jawa dan garam secukup rasa. Tambah sedikit air jika terlalu kering. Kemudian masukkan ikan, bawang besar, lada hidup dan bauh tomato. Kacau rata2 dan sesuaikan rasa. Kemudian, bolehlah diangkat dan dihidangkan.

nota
Ikan talapia saya gaulkan dengan garam, kunyit hidup, halia dan bawang putih yang ditumbuk. Perap sebentar baru digoreng.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment