KAWAN-KAWAN SAYA

08 January 2011

SUP BEBOLA IKAN DENGAN IKAN GORENG


hidangan lengkap untuk tengahari ini, sup bebola ikan campur sayur-sayuran, ikan goreng, sambal belacan dan ulam daun salad

ermmm.. sedap

menu wajib, ikan selayang goreng

Cuaca sejuk seperti sekarang ni, tak sesuai sekiranya masak lauk berlemak. Tambah pula, badan tidak berapa sihat. Sebenarnya dah seminggu saya demam, selsema dan batuk. Hari ini pula, kepala ting tong sedikit... bila ke klinik pagi tadi, rupa2nya BP saya naik... Huh.. patut laa...itulah akibatnya, makan ubat tak berjadual.. salah sendiri la.. lagi pula, pagi tadi, saya makan roti omelet... mungkin kandungan telur, susu dan cheese, tambah pula mayonis.. kolestrol tinggi...

Jadi, untuk hidangan tengahari ini, saya cuma masak sup bebola ikan campur sayur-sayuran. Ada ikan selayang goreng, sambal belacan dan ulam-ulaman sebagai pelengkap hidangan. Walaupun tekak berasa pahit, makan rasa tak sedap, tetap dihabiskan juga... nasib baik ada sambal belacan..

SUP BEBOLA IKAN CAMPUR SAYUR-SAYURAN

Bahan-bahan
250 gm bebola ikan
2 pokok sawi
1 batang karot
1 biji kecil petola
1 biji telur, dikocok
4 biji bawang putih, diketuk
minyak untuk menumis
1 biji cili merah, dihiris
sedikit suhun
air secukupnya untuk kuah
garam dan serbuk perasa
sedikit serbuk lada hitam
sedikit daun sup dan daun bawang

Cara-cara membuatnya
Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih,masukkan air dan bebola ikan. Bila mendidih, masukkan karot, garam dan serbuk perasa. Kemudian masukkan telur, diakhiri dengan suhun dan sayur-sayuran. Sesuaikan rasa dan angkat. Hidangkan panas2.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment