KAWAN-KAWAN SAYA

16 January 2011

IKAN SIAKAP MASAK KICAP DAN SUP SAYUR CAMPUR SUHUN


ikan siakap masak kicap

sup sayur campur suhun

Ilham nak masak ikan siakap masak kicap ni datang masa tengah berborak2 dengan jiran kat depan rumah. Kami saling berkongsi resipi ikan masak kicap. Cara mereka masak kicap semua berbeza-beza. Terfikir dibenak saya, apa kata ikan siakap yang masih ada seekor lagi tu dibuat masak kicap... Masak kicap style jiran depan rumah... Dah masak, ermmmm...sedap juga.. Untuk melengkapkan hidangan makan malam ni, saya buat sup sayur campur suhun.. Resipi sup sayur ni, tak payah la saya tulis lagi, sebab cara masaknya simple banget..

IKAN SIAKAP MASAK KICAP

Ikan siakap seekor, dibersihkan kemudian digoreng tanpa garam hingga garing
kicap secukup kegunaan
minyak untuk menumis

Bahan-bahan hiris kasar
5 biji bawang merah
5 biji bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit
1 batang serai
5 biji cili padi

Cara-cara membuatnya
Panaskan minyak, tumiskan bahan-bahan hiris hingga garing. kemudian masukkan kicap secukupnya dan kacau rata-rata. Sesuaikan rasa dan tuangkan ke atas ikan yang telah digoreng. Sedap dimakan semasa masih panas.

nota : jiran saya iaitu tuan punya resipi ni, cakap... bila bahan2 tumisan dah garing, masukkan kicap dan ikan.. gaul sebati, baru diangkat.. tapi saya tak gemar sangat kalau kicap dan serap ke dalam ikan, so, saya tuangkan bahan tumiskan ke atas ikan yang telah digoreng...

selamat mencuba

No comments:

Post a Comment