KAWAN-KAWAN SAYA

17 January 2011

GULAI AYAM, TELUR REBUS, ACAR DAN IKAN MASIN


gulai ayam

telur rebus

acar kobis campur timun

ikan masin dan sambal belacan

Dah lama tak masak lauk ayam.. Saya sebenarnya tak berapa gemar makan lauk ayam. Lebih baik ikan atau daging.. Malam ni, atas permintaan anak2 dan hubby, saya masak gulai ayam..style kampung.. Lepas tu, saya rebuskan telur dan gorengkan ikan masin. Kemudian buat acar kubis campur timun.. Sambal belacan pulak, dah ready kat peti ais.. Saya memang buat sambal belacan banyak2 dan simpan kt peti ais.. Sebab saya memang suka pedas.. Jadi sambal belacan ni penyelamat kalau saya masak lauk yang tak pedas..

Lagi satu, kalau masak lauk berempah.. mesti nak kena ada acar.. tak ada sayur lain tak mengapa, janji ada acar.. apa2 saja yang boleh dibuat acar... Di sini, saya nak kongsi resipi gulai ayam yang saya masak...

GULAI AYAM

Bahan2
1 ekor ayam, potong kecil dan cuci bersih
4 biji kentang, belah 4
1 batang karot, potong kecil
santan satu biji kelapa
1 sudu kerisik
minyak untuk menumis
rempah tumis 4 sekawan
garam secukup rasa
2 keping asam gelugur

Bahan-bahan kisar
6 tangkai lada kering
10 biji bawang merah
5 biji bawang putih
1 inci lengkuas
1 inci halia
1 inci kunyit
segenggam ketumbar
satu biji buah pelaga
1cm kulit kayu manis
2 kelopak bunga lawang
1 sudu kecil lada hitam
2 kuntum cengkih
secubit jintan manis
secubit jintan putih

Cara-caranya

Panaskan minyak, tumiskan rempah tumis, bila naik bau, masukkan rempah kisar. Tumiskan sampai garing, masukkan ayam,asam keping dan garam. Kacau rata dan tutup periuk. Masak atas api kecil hingga semua rempah menyerap ke dalam ayam. Kemudian tambahkan kentang, karot dan santan. Masak sampai mendidih dan ayam empuk. Masukkan kerisik. Kecilkan api dan renehkan sampai pekat. Sesuaikan rasa dan angkat.

ACAR TIMUN CAMPUR KOBIS

Bahan-bahan

1 biji timun, kupas, belah 2 dan potong nipis
1/4 biji kubis, disagat halus
1 batang karot, hiris halus - saya tak letak
1 biji cili merah, dihiris halus
1 biji cili hijau, dihiris halus
1 inci halia muda, dimayang halus
1 biji bawang merah besar, dihiris halus
5 sudu cuka makan
3 sudu gula
1/2 sudu kecil garam

Cara

Campurkan semua bahan dan kacau sebati. Biarkan kira-kira setengah jam sebelum dihidang.

Biasanya saya akan buat acar dulu, sebelum memasak gulai. Bila gulai dah masak, nasi dah ready, acar dah siap.. boleh terus makan.. hehehe

Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment