KAWAN-KAWAN SAYA

22 January 2011

ASAM TUMIS IKAN KURAU CAMPUR NENAS


asam tumis ikan kurau campur nenas

ikan rebus goreng

ulam timun

Pertama kali saya melihat ikan kurau yang segar. Selalunya beli ikan masin kurau saja.. Saya pun beli 3 ekor, saiznya takle besar sangat, cuma selebar 3 jari dan panjang saiz tapak tangan. Saja nak mencuba, apa rasa ikan kurau yang fresh.. Saya masak asam tumis campur nenas dan tambah sedikit daun kesum. Erm... rasa kuah asam tumis ni sedap, tapi rasa ikan kurau tu kureng sikit.. Pendapat saya, lebih baik beli ikan kurau masin jer..

Ikan kembung tu pulak, plan asal nak goreng garam kunyit je.. tapi sikecik dah buat hal, terus masukkan ikan ke dalam periuk, campak asam keping, dan garam dan rebus sampai masak dengan api kecil. Nak masukkan balik ke dalam peti ais, takut nanti lambat pula nak dimasak... Bila sikecik dah tidur, baru kembali ke dapur dan goreng aje lah...

Walaubagaimanapun, saya nak kongsikan resipi asam tumis saya.. Tak semestinya menggunakan ikan kurau, tapi ikan2 lain juga boleh.. Resipi ini adalah resipi saya sendiri, campur2 Terengganu dan Johor.. hehehe

Bahan-bahan
500 gm ikan, disiang dan dibersihkan
1 biji nenas, kupas dan potong2
sedikit daun kesum
3 keping asam gelugur
1 sudu makan ketumbar
garam secukup rasa
minyak untuk menumis
Air secukupnya untuk kuah

Bahan-bahan kisar
3 biji bawang putih
5 biji bawang merah
1 inci halia
1 batang serai
sedikit kunyit hidup
1 biji lada merah
5 biji cili padi merah

Cara-cara membuatnya
Panaskan minyak, tumiskan bahan-bahan kisar hingga garing. Masukkan nenas. Kacau rata dan masak sebentar. Kemudian, masukkan air, asam keping dan didihkan, baru dimasukkan ikan dan garam secukup rasa. Akhir sekali tambahkan daun kesum. Bila ikan masak, renehkan sebentar dan sesuaikan rasa. Bolehlah diangkat dan dihidangkan.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment