KAWAN-KAWAN SAYA

22 November 2008

SOTONG REBUS KATOK SERAI


Kalau orang Johor, sotong masak asam adalah hidangan yang simple dan paling mudah untuk disediakan. Tetapi bagi orang Pantai Timur, sotong rebus katok serai menjadi pilihan selain masak sambal, goreng kunyit, masak kari atau dibuat ketupat. Sengaja dipanggil rebus katok serai untuk mengekalkan nama tradisionalnya....Katok bererti ketuk atau titik dalam bahasa masakan.

SOTONG REBUS KATOK SERAI

Bahan-bahannya
1kg sotong segar (cabut kepala, buang tulang dan giginya)
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
2 keping asam gelugur
2-3 batang serai
Air secukupnya untuk kuah
Garam secukup rasa dan sedikit gula melaka
Beberapa biji lada hidup atau cili padi - jika mahu pedas

Cara membuatnya
Sotong dibersihkan dan tos. Bawang merah dan bawang putih dimayang halus, serai diketuk2. Didihkan air, campur bawang, serai dan asam keping. Masukkan sotong, garam dan sedikit gula melaka. Masaklah seperti biasa hingga sotong masak tapi jangan terlalu lama, kerana sotong akan liat. Akhir sekali, masukkan lada hidup dan cili padi. Sesuaikan rasa dan angkat. Sedap dimakan panas-panas bersama nasi putih.

Nota : Setengah orang mencampurkan sedikit dakwat sotong di mana kuahnya berwarna hitam. Walaubagaimanapun, terpulang kepada citarasa masing-masing.

Selain sotong, ikan juga boleh dimasak cara begini, contohnya ikan kekek... tapi sekarang dah tak jumpa lagi ikan kekek ni... Kalau ada pun ikan kekek jawa (ikan kapak(kering)). Sesekali kalau teringin, ikan selar atau selar kuning atau ikan cermin pun sedap juga.. Nak cuba ikan lain, apa salahnya..

SOTONG MASAK ASAM

Bahan-bahan
1kg sotong, cuci dan toskan. Jika suka dipotong-potong.
5-6 biji bawang merah
3 biji bawang putih
5- 6 biji cili padi
1 inci halia
1 sudu besar asam jawa + 1/2 cawan air (buang bijinya dan tapis)
Minyak untuk menumis
Garam dan serbuk perasa secukup rasa.

Bawang besar dan cili merah, dihiris-hiris

Cara menyediakannya

Mayang bawang merah, bawang putih, halia dan cili padi. Panaskan minyak, tumiskan hingga layu. Masukkan sotong diikuti dengan air asam jawa, garam dan serbuk perasa. Kacau hingga sotong masak. Akhir sekali masukkan bawang besar dan cili merah yang telah dihiris-hiris. Sesuaikan rasa dan angkat. Hidangkan panas-panas.

No comments:

Post a Comment