KAWAN-KAWAN SAYA

18 November 2008

KUIH PUTERI MANDI


Kuih puteri mandi adalah kuih tradisi orang Pantai Timur juga.. Mungkin kat negeri lain, namanya lain.. tapi rupanya tetap tak sama.. Sangat mudah disediakan dan sesuai untuk hidangan minum petang..

Bahan-bahan intinya (untuk mandikan kuih, kalau tak tak jadi puteri mandi)
Kelapa parut muda (sebiji)
sedikit air
secubit garam
daun pandan
gula melaka (gula nisan) atau gula pasir (ikut manis yang dikehendaki)

Cara :-
Rebuskan kelapa parut dengan air, daun pandan dan secubit garam hingga kering. Masukkan gula atau gula melaka dan kacau lagi hingga betul-betul kering. Ketepikan.

Untuk doh puteri mandi
1 paket tepung pulut (500gm)
1 senduk tepung beras
1 sudu air kapur + air pandan secukupnya (20 helai daun pandan kisar)

Cara :
Campur tepung pulut dengan tepung beras. Kemudian tuangkan air pandan sedikit2 dan uli hingga jadi doh yang kental. Didihkan satu periuk air + daun pandan untuk wangikannya.Ambil sedikit adunan dan bulat2kan sebesar guli kecil, kemudian leperkan. Masukkan ke dalam air mendidih dan masak hingga timbul. Toskan. Buat sehingga habis. Adunan yang telah siap dimasak, digaulkan ke dalam inti yang telah siap dan dikacau sebentar di atas api sebelum dihidangkan.

Nota :-

Untuk membuat kuih puteri mandi pulut hitam, campurkan tepung pulut dengan sedikit tepung pulut hitam dan uli seperti biasa. Begitu juga jika mahukan kuih puteri mandi yang berwarna warni, bahagikan adunan dan warnakan mengikut warna kegemaran. Proses membuatnya adalah sama.

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment