KAWAN-KAWAN SAYA

22 November 2008

IKAN KEMBUNG MASAK ASAM

Hidangan ini saya belajar dari seorang teman yang saya kenali semasa saya terlantar kat hospital. Tunggu masa nak bersalin anak kedua. Almaklum tak sakit pun masa tu, jadi kitorang selalu borak2lah ..citer pasal bisnes, hobi...pasal masak.. Pasal makanan kegemaran.. Jadi dapatlah resipi ni.. Kata teman saya tu (dah lupa namanya.. kalau dia ada terbaca blog ini, harap dapat maklumbalas) hidangan ini adalah favorite dia sekeluarga..

Saya pun dah cuba, masa dalam pantang.. tapi saya tak gunakan cili, tapi saya makan nasi dengan lada hitam tumbuk.. dengan lauk ini, menyelerakan juga.

IKAN MASAK ASAM

Bahan-bahan
5 ekor ikan kembung atau selar yang besar
sedikit garam dan kunyit hidup (ditumbuk halus)
Minyak untuk menggoreng dan menumis

2-3 biji bawang besar
3-4 biji cili merah + campur cili padi, jika suka pedas
1 cawan air asam jawa (secukup rasa)
garam dan serbuk perasa

Cara :-

Ikan dibersihkan, kelar-kelar dan gaul garam kunyit. Kemudian digoreng hingga garing. Ketepikan. Mayang bawang besar dan cili merah/cili padi. Panaskan minyak dan masukkan bawang dan cili tadi, tapi jangan sampai garing. cukup sekadar layu sahaja. Masukkan air asam jawa, garam dan serbuk perasa. Kemudian masukkan ikan. Balik-balikkan sekejap, bolehlah diangkat. Masakan ini hendaklah berkuah, terpulang banyak atau sedikit. Hidangkan panas-panas.

No comments:

Post a Comment