KAWAN-KAWAN SAYA

22 November 2008

SAYUR PEDAS, SAYUR BENING, SAYUR ASEM



Bagi orang disebelah Pantai Timur, dipanggil sayur pedas iaitu sayur-sayuran yang dimasak secara rebus dan tidak ditumis. Bagi orang jawa dipanggil sayur masak bening, manakala orang Indon pulak mungkin sayur asem..Apa-apalah.. Tetapi dari segi bahan-bahannya ada sedikit perbezaan.

Kebiasaanya sayur-sayuran yang bersifat sejuk (kata orang tua-tua)seperti petola, labu air, sayur pucuk midin + keledek, sayur pucuk manis + keledek, jagung muda dan sayur keladi yang sesuai dimasak cara begini dan penggunaan lada hitam dan isi ikan bakar adalah sangat penting. Kalau tak ada lada hitam, tidaklah namanya sayur pedas. Isi ikan bakar pula boleh diganti dengan isi ikan rebus atau isi ikan mentah. Boleh juga dicampur ikan bilis atau udang baring (geragau kering). Terpulang kepada citarasa masing-masing.


SAYUR PEDAS

Bahan-bahan
Sayur-sayuran (ikut pilihan yang sesuai seperti di atas)
Isi ikan bakar atau ikan rebus secukupnya/udang geragau/ikan bilis
Air secukupnya untuk kuah
Garam dan serbuk perasa

Bahan-bahan tumbuk
1 sudu lada hitam
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih


Cara
Bersihkan sayur-sayuran dan tos. Didihkan air, masukkan bahan-bahan tumbuk dan isi ikan/udang geragau/ikan bilis. Apabila mendidih masukkan sayur, garam dan serbuk perasa. Apabila sayur telah masak, sesuaikan rasa dan angkat. Hidangkan panas-panas.

Nota : Kalau nak senang, ikan tu tak payah bakar atau rebus, gunakan saja isi ikan yang baru disiang dan dibersihkan. potong kecil-kecil, tak payah tumbuk. Kalau ada udang geragau fresh pun ok juga, atau apa-apa sajalah, remis, lokan dsb... Kita yang nak makan, taruk aje lah..


SAYUR MASAK BENING

Bahan-bahan
Sayur-sayuran ikut pilihan (bayam, sawi, taugeh, kobis, petola, jagung muda dll)
bawang merah dan bawang putih dihiris
Lada hidup dihiris
Ikan bilis atau udang kering, ditumbuk kasar-kasar
Garam dan serbuk perasa
Sedikit suhun - direndam

Cara :-

Bersihkan sayur-sayuran dan toskan. Didihkan air bersama-sama bawang merah, bawang putih yang dimayang, lada hidup, ikan bilis atau udang kering. Masukkan sayur-sayuran, suhun, garam dan serbuk perasa. Masaklah seperti biasa, tapi jangan sampai terlampau layu.. Nanti hilang zatnya. Padamkan api dan bolehlah diangkat. Hidangkan panas-panas dengan nasi putih, lauk-pauk kegemaran dan sambal belacan.

Nota : Hidangan ini, orang jawa yang masak.. Cepat dan senang.. tapi kalau nak ditumis campur apa-apa ke, terpulanglah.. Tapi namanya kena tukar, jadi bening tumis.

SAYUR ASAM (ASEM)
(Ini resipi import, kalau ada kesilapan, mohon maaf ya..)

Bahan-bahan
Kacang bendir
Kacang panjang
Jagung muda/jagung tongkol (buah)
Buah labu siam
Bayam hijau atau merah/pucuk belinjau

Bahan-bahan kisar (secukup kegunaan)
Cili padi, serai, bawang putih, bawang merah, halia, serai, kunyit, lengkuas, udang kering, belacan, buah keras.

Air secukupnya + Asam jawa secukup kegunaan (tapis dan buang biji)
Garam dan serbuk perasa


Cara :
Bersihkan sayur-sayuran dan potong ikut citarasa. Didihkan air asam jawa, campur bahan-bahan kisar, garam dan serbuk perasa. Masukkan sayur -sayuran satu persatu iaitu dimulakan dengan sayur-sayuran yang lambat empuk dahulu sebelum dimasukkan sayur-sayur lain. Masak seperti biasa tapi jangan sampai terlampau layu. Sesuaikan rasa dan angkat. Hidangkan panas-panas dengan nasi putih, sambal belacan dan ikan masin goreng... (Cadangan je, lauk lain pun boleh laa...)

Ok, selamat mencuba

No comments:

Post a Comment