KAWAN-KAWAN SAYA

03 May 2012

COLLEK PAUH

Assalamualaikum wbt.. Bagi penggemar asam atau jeruk, bila tengok ni tentu kecur liur kan?? Kalau nak tahu, keluarga kami cukup gemar makan colek pauh atau mangga muda ni. Colek atau dalam sebutan kami ialah "collek"...iaitu ramuan cecahan dari gula atau gula melaka yang ditumbuk bersama belacan, cili padi dan cuka ataupun kicap bergantung kepada jenis buah yang hendak dimakan. Yang selalu jadi pilihan ialah mangga muda yang dipanggil pauh "reknge". Reknge dalam loghat kami bermaksud ringan.
collek cuka.. Sebenarnya selain pauh atau mangga, macam-macam jenis buah-buahan yang boleh dimakan dengan colek iaitu jambu batu dan segala macam jenis jambu seperti jambu bol, jambu arang, jambu air, nenas, betik, baba nangka, buah rambutan, buah ketereh/gajus/jambu golok, cermai dan sentol dan lain-lain. Malah mumbang kelapa yang biasa dicampurkan ke dalam gulai kawah pun boleh dijadikan colek. Untuk buah-buahan ini, kami menggunakan collek cuka iaitu campuran gula pasir, cili padi, sedikit garam, belacan dan sedikit cuka. Ramuan ini tak perlu ditumbuk, cuma campurkan semua sekali dalam mangkuk dan penyetkan cili padi dan juga belacan apabila hendak dimakan. Cecahlah buah-buah ini satu persatu dan suapkan ke dalam mulut. Pastinya segala macam rasa ada, masam, manis pedas, masin dan kelat atau manis bergantung jenis buah yang digunakan.
Untuk resipi colek seperti dalam gambar di atas, saya cuma tumbukkan gula melaka (gula kerek/nisan) bersama sedikit belacan, cili padi dan garam. Keluarkan dari lesung, tambahkan sedikit air asam jawa untuk mencairkannya. Collek ini sesuai untuk dimakan bersama buah mangga muda. Selain itu, collek kicap juga sesuai dimakan dengan mangga muda atau buah2 jenis masam yang lain iaitu dengan mencampurkan kicap manis, gula, belacan dan cili padi dan penyetkan cili padi dengan belacan apabila hendak dicecah dengan buah-buah asam yang telah dihiris nipis.
Satu lagi jenis collek yang tidak ramai yang tahu akan kehebatan rasaya iaitu collek budu dan dimakan dengan celagi (buah asam jawa muda). Rasanya yang pedas2, manis, masam dan masin cukup membuatkan siapa yang mencubanya kali pertama akan terus mencollek celagi sehingga habis..Collek budu disediakan menggunakan budu, belacan, nisan tumbuk, pasir atau gula melaka dan juga cili padi. Pastikan campuranya pekat, baru sedap dicecah buah celagi yang telah dibelah dan dibuang bijinya. Tapi awas, bagi mereka yang menghidap penyakit darah tinggi, ADALAH DILARANG SAMA SEKALI untuk mencuba collek budu ini...
buah gajus ni, kena potong2 dan perah dulu airnya.. baru sedap dicecah dengan collek.. Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Nonie orghe klate ko demo?....saya penah duk kat padang bongor (pade bongor, kale cepo hehe)
    lama dah...zaman dulu2
    kat johor nih dia orang tak pandai makan budu...lagi la pulak budu campur durian..pening lalat nnt hehe

    ReplyDelete
  2. saya dilahirkan di Besut, Terengganu.. Ayah saya orang Kelantan.. Mak saya orang Terengganu.. Saya kawin dengan orang Johor.. dan pernah tinggal di Johor selama 16 tahun.. Insya Allah.. saya boleh makan dan boleh masak masakan Johor...

    ReplyDelete