KAWAN-KAWAN SAYA

18 May 2012

ABUK-ABUK SAGU

dua versi abuk2.. bentuk kon (tak berapa jadi) dan bentuk apa ye..
siap sedia utk dimakan.. yummy..yummy..
abuk-abuk versi kukus dalam loyang.. x cukup daun pisang..
Kuih abuk-abuk sagu.. memang sedap dimakan ketika masih panas... Saya mula kenal dan suka makan kuih ni sejak kahwin dengan suami saya.. sebabnya, mak mentua saya suka buat kuih ni dan saya pun belajar buat kuih abuk2 ni daripada beliau.. memang cukup mudah cara membuatnya.. Bahan-bahan yang diperlukan cuma sagu biji mata ikan, kelapa parut putih, secubit garam dan gula melaka.. Jika suka boleh titiskan sedikit pewarna.. Cara menyediakannya pun mudah.. Masukkan sagu mata ikan ke dalam tapis dan siram dibawah air paip hingga rata.. toskan. Gaulkan dengan kelapa parut putih yang telah dicampur sedikit garam. Kalau sagu dua cawan, kelapa parut satu cawan atau satu cawan setengah.. atau ikut kehendak sendiri.. nak lebih rasa sagu atau rasa kelapa.. kalau guna kelapa parut muda lagi sedap, lemak dan manis....kemudian titiskan sedikit pewarna jika suka.. Kemudian bolehlah dibungkus dalam daun pisang.. Taruk sedikit gula melaka ditengah2 adunan. Dah siap semua, kukuslah sampai masak... Tapi bagi mereka diluar sana yang teringin nak makan abuk2 tapi susah dapat daun pisang, bolehlah dikukus dalam loyang.. Mula2 ratakan setengah bahagian sagu, taburkan gula melaka dan tutup kembali dengan sagu.. Ratakan permukaannya dan kukus hingga masak.. Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment