KAWAN-KAWAN SAYA

25 February 2011

SUP ALA SIAM, TELUR BISTIK CENDAWAN

Sepatutnya hari ini, saya menghadiri kelas kek fondant kat Kolej Komuniti, Pasir Gudang, tetapi disebabkan suami belum selesai bayar saman, terpaksa la saya pospone... Semalam dah satu hari menunggu untuk bayar saman kat Balai Polis Central, JB tapi baru pukul 4.15 dah offline.. jadi pulang dengan tangan kosong.. huhu...

Jadi, sambil kemas rumah yang sememangnya dah tak boleh nak kemas, cuci baju..saya masak ler untuk makan tengah hari..cuma sup tulang ala thai, telur bistik cendawan dan sawi goreng.. Cukup la tu... masak banyak2 jenis pun, nanti tak habis..


SUP ALA SIAM

Sebenarnya tulang gearbox ni dah lama saya rebus dan saya frozenkan.. sebab tu, saya masak ekspress jer hari ni...Semasa merebus, saya ketukkan halia, serai dan bawang putih. Hari ini, untuk tambahkan aroma,saya cuma ketukkan bawang putih, halia dan cili padi. Tumis sekejap hingga naik bau, masukkan tulang gearbox beserta air rebusannya dan tambah garam secukup rasa. Saya juga tambahkan sedikit lada hitam ke dalam sup. Saya campurkan juga karot, sebab anak2 suka makan karot..terutama, sikecik saya... Last sekali, hirisan bawang besar, celeri dan tomato. Tabur daun ketumbar dan perahkan limau nipis ketika menghidang.. Dah jadi sup ala siam saya..


TELUR BISTIK CENDAWAN

Untuk telur bistik cendawan pula, biasa lah...mula2 gorengkan telur dadar dulu... Saya buat dadar kosong jer, sebab anak2 tak suka bawang. Kemudian saya tumiskan, bawang putih, halia, cili padi dan daun limau purut.. Tambahkan cendawan, sos cili, sos tomato dan sos tiram.. Sesuaikan rasa... perlu ada rasa masam, manis, pedas dan tidak terlalu masin..Tambah sedikit air supaya tidak terlalu kering.. Akhir sekali, hirisan bawang besar dan lada hidup.. Dah siap..

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment