KAWAN-KAWAN SAYA

08 February 2011

IKAN PEKASAM



Sebenarnya takde niat pun nak buat pekasam tapi ikan lampam yang saya beli hari tu dah tak berapa segar, kalau dimasak pun mungkin rasanya tak sedap. Jadi fikir punya fikir, lebih baik buat pekasam je. Setelah dibelek2 koleksi resipi dan cara2 membuat ikan pekasam, maka menjadilah ikan pekasam saya. Nak tahu bagaimana?? Jom lihat kat bawah.. (terlupa lak nak amik gambar step by step.. sebab sikecik dah mula buat hal) tapi takpe, janji ikan pekasam dah jadi... Resipinya agak2 jer, sebab saya ni tak reti bab2 sukat menyukat ni...

CARA MEMBUAT IKAN PEKASAM

Bahan-bahan
Ikan darat/sungai - puyu, sepat dll (saya guna ikan lampam)
Garam kasar - agak2 la, jangan sampai masin sangat
Asam keping (kalau besar sangat, bolehla dipotong2)
Beras, dicuci bersih dan disangai hingga kekuningan dan dikisar lumat

Untuk mencuci ikan
Tepung gandum, asam jawa, garam dan cuka makan

Ikan disiang dan cuci bersih. Kemudian lumurkan dengan tepung dan air asam jawa. Perap 10 minit. Kemudian cuci sekali lagi dan toskan. Dalam sebuah besen, bancuh sedikit air, garam dan sedikit cuka. Agak2 cukup nak merendam ikan tadi. Masukkan ikan dan rendamkan selama 15 minit (ini adalah proses untuk menghilangkan hanyir ikan sungai). Kemudian cuci sekali lagi dan toskan kering2.

Sediakan balang dan garam kasar secukupnya, taburkan sedikit garam kasar di dasar balang. Ikan yang telah ditoskan tadi, digolek2kan ke dalam garam kasar dan selitkan sekeping asam keping di bahagian perut ikan. Susun dalam balang selapis2 dengan bahagian perut ikan menghala ke atas. Setelah selesai, tutup balang rapat2 dan peram sekurang2nya dua minggu. Lagi lama, lagi sedap.. kata orang lah, saya tak pernah cuba lagi..

Selepas dua minggu, toskan ikan dan buangkan garam yang lebih, supaya tidak terlalu masin. Asam keping juga kena keluarkan supaya apabila digaulkan dengan beras goreng, beras tu tak jadi masam. Toskan kering2 sebelum digaul dengan beras goreng dan masukkan ke dalam balang yang telah dikeringkan. Selepas dua minggu, bolehlah digoreng mengikut resipi masing-masing. Simpan ikan pekasam di dalam peti ais supaya lebih tahan lama..

Saya lebih suka menggoreng hirisan bawang dan cili dulu sampai garing, baru dimasukkan ikan pekasam. Goreng dengan api kecil supaya masak sekata. Semasa menghidang, perahkan limau ke atas ikan dan dimakan dengan nasi semasa masih panas.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment