KAWAN-KAWAN SAYA

11 February 2011

IKAN KEMBUNG MASAK PEDAS, KERABU SAGHAE , TELUR DADAR DAN KERABU MANGGA

Menu tengahari hujung minggu ini, 12hb Februari 2011. Ikan kembung masak pedas, kerabu saghae dan telur dadar.. Ringkas saja bukan... Ikan kembung masak pedas ni merupakan masakan orang Kelantan dan Terengganu. Sangat berbeza dengan asam pedas Johor atau Melaka. Tetapi, masakan inilah yang selalu Umi saya masak untuk hidangan keluarga masa saya kecil2 dulu dan memang menjadi kegemaran seisi keluarga. Bukan saja ikan kembung, tetapi juga ikan selayang, lolong, tongkol, aruan tasik dan sebagainya..


IKAN KEMBUNG MASAK PEDAS
Bahan-bahan
3 ekor ikan kembung, digaul garam kunyit dan digoreng
1 biji tomato, hiris nipis
1 biji bawang besar, dihiris nipis
1 biji cili merah, dihiris nipis

bahan-bahan tumbuk
3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
2 sudu cili kisar
garam, gula secukup rasa
serbuk perasa jika perlu.
1/2 cawan air
minyak untuk menumis

Cara-cara membuatnya
Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 tumbuk hingga garing. Kemudian masukkan cili kisar. Bila cili dah garing, baru dimasukkan gula, garam dan serbuk perasa. Tambahkan air. BIla mendidih, masukkan tomato, cili dan bawang besar. Akhir sekali, masukkan ikan. Bila bawang besar dan cili merah setengah layu, bolehlah diangkat dan dihidangkan.
Kebetulan ada sedikit lagi stok saghae (rumpai laut) dalam almari dapur, dan lebihan sambal nyor dan tumis belacan yang saya buat nasi kerabu kemarin, jadi saya siapkan kerabu saghae. Cuma tambah perahan limau nipis dan sambal lada jeruk. Mudah bukan cara saya masak.. Tak perlu nak berpenat2 di dapur.. ubahsuai apa yang ada.. hehehe


kerabu saghae


telur dadar untuk sibujang yang tengah dan yang kecik..


kerabu mangga thai ni cuma wat ratah2 selepas makan.. kalau dimakan dengan nasi pun sedap juga...Bahan2 yang basic saja, ada mangga, cili padi, bawang putih, kacang tanah, udang geragau kering, tomato dan perahan limau. Tidak lupa garam gula secukup rasa...

Selamat mencuba

2 comments:

  1. thanks sudi follow blog PDR ... salam dr Pekan

    ReplyDelete
  2. saya kalau balik kampung, memang lalu ikut Pekan. Kalau saya nak dapatkan Puding Raja, temosa dan rempah opor, kat mana ya saya boleh beli..

    ReplyDelete