KAWAN-KAWAN SAYA

12 February 2011

SAYUR ASEM, IKAN GORENG DAN SAMBAL JAWA


sambal belacan jawa style atau dipanggil sambal toktok/sambal olek. gorengkan belacan, cili padi, lada merah, bawang putih, bawang merah, buah tomato dan ikan bilis secara berasingan. Campurkan semua bahan ke dalam blender, tambahkan garam secukup rasa. Blend hingga lumat. Sedia untuk dihidangkan. Ketika menghidang, perahkan limau kasturi. Lebih sedap sekiranya ditumbuk di dalam lesung.


tauhu tempe goreng ni, saya goreng begitu saja.. cuma masukkan sedikit garam ke dalam minyak panas untuk mengelakkan tauhu melekat di kuali semasa menggoreng.


Ikan kaci goreng ni saya cuma tumbukkan garam, kunyit, bawang putih, halia dan tambahkan cili kisar. Gaulkan pada ikan dan perap sebentar sebelum digoreng garing.


sayur asem, resipi popular orang2 jawa. percaya atau tidak..bila ditambah jagung, rasanya lebih sedap.

Sesekali kita kena mencuba kelainan dalam hidangan harian. Jadi takdelah rasa jemu dan buntu nak masak apa. Hari ini, saya buat sambal jawa atau setengah orang panggil sambal toktok. Ada ikan kaci goreng (saya buat versi Terengganu), tauhu tempe goreng dan sayur asem. Sayur asem ni, masakan jawa. Biasanya bendir, kacang panjang, labu siam dan pucuk belinjau digunakan dalam masakan ini. Tapi saya terjumpa resipi dalam internet (dah lupa siapa punya blog), ada menambahkan jagung dalam resipi masakan sayur asem.. Dan kebetulan saya ada membeli dua tongkol jagung, maka saya terus mencuba untuk memasak masakan ini. Tapi saya cuma menggunakan jagung dan sayur bayam merah..Haa.. jangan terperanjat.. Memang sedap!!!

Bahan2 untuk sayur asem

2 tongkol jagung, dipotong2
1 ikat bayam merah @ sayur2 lain spt kacang panjang, bendir, labu siam dan pucuk belinjau
air asam jawa atau asam keping'
air secukupnya untuk kuah
garam dan serbuk perasa

bahan2 kisar
2 biji buah keras
5 biji cili padi (boleh gantikan dengan cili kering)
2 biji bawang putih
3 biji bawang merah
1 batang serai
sedikit belacan
sehiris dua lengkuas dan halia
sedikit ikan bilis atau udang kering

Cara2 membuatnya
Campurkan bahan2 kisar ke dalam periuk bersama2 air secukupnya untuk kuah. Tambahkan air asam jawa atau asam keping. Didihkan. Masukkan jagung, bila jagung dan empuk, baru dimasukkan bayam. Tambahkan garam secukup rasa. Bila mendidih, sekali lagi, sesuaikan rasa, bolehlah diangkat.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment