KAWAN-KAWAN SAYA

01 November 2011

PUCUK UBI AIR ASAM



Pertama kali saya makan pucuk ubi rebus cecah air asam ni kat rumah Mak Cik di Kota Tinggi, Johor.. memang sedap... dari situ, saya belajar cara2 menyediakan air asamnya. Kalau sebelum ni, yang Ummi selalu dok buat, cuma rebus cecah budu ataupun dicampurkan ke dalam gulai ikan pelata kering.. Tapi sekarang, dah macam2 hidangan boleh dibuat menggunakan pucuk ubi seperti urap, pechel, masak lemak dan sebagainya.

Disini saya kongsikan cara menyediakan pucuk ubi air asam, kegemaran suami saya....orang Jawa...

Bahan2

Pucuk ubi kayu
Air secukupnya
Sedikit garam

Bahan2 untuk air asam
Ikan bilis
Bawang merah atau bawang besar
Belacan
Cili padi kampung
Garam dan gula
Air asam jawa

Cara2

Masak air secukupnya hingga mendidih. Campurkan sedikit garam. Kemudian, masukkan pucuk ubi rebus hingga lembut. Apabila telah lembut, rendamkan ke dalam air sejuk dan diperah hingga kering. Untuk menyediakan air asam, gorengkan segenggam ikan bilis, satu sudu belacan dan masukkan ke dalam blender bersama satu biji bawang besar, 10-15 biji cili padi kampung dan perahkan satu cawan air asam jawa pekat. Tambahkan 3 sudu gula dan satu sudu kecil garam. Kisar sampai lumat. Sedia untuk dihidangkan dengan pucuk ubi yang telah direbus tadi.

No comments:

Post a Comment