KAWAN-KAWAN SAYA

21 November 2011

PUTU HALBA UBI KAYU


Putu halba ubi kayu ni saya beli kat pasar malam.. murah jer..3 keping RM1.00. Sedap dimakan ketika masih panas.

Mungkin ada yang tak tahu, selain putu piring, ada satu lagi kuih istimewa diperbuat menggunakan ubi kayu iaitu putu halba ubi kayu. Lebih kurang macam kuih lopis la jugak, cuma lopis dihidangkan dengan air gula melaka, manakala putu halba ni dah diisi dengan gula melaka di dalamnya dan dicecah kelapa parut dan sedap dimakan sewaktu masih panas.

Saya tak pandai sangat bab2 nak membuatnya, cuma selalu tengok orang buat. Bahan2 lebihkurang macam di bawah.

1kg ubi kayu diparut, diperah airnya hingga kering. Simpan air perahan ubi dan dapatkan patinya. Gaulkan kembali ke dalam ubi yang telah diparut tadi.
1 sudu makan halba
gula melaka secukupnya diracik halus
Kelapa parut bergaram

Peralatan lain
Periuk kukus khas untuk membuat putu piring
Kain kasa yang dipotong kecil
Daun pandan
Air secukupnya

Cara2
Didihkan air dalam periuk kukus. Campurkan daun pandan. Gaulkan ubi kayu yang telah diparut dengan halba. Alaskan acuan putu halba dengan kain kasa dan letakkan sedikit ubi parut, gula melaka dan tutupkan lagi dengan ubi dan bungkuskan. Letakkan di atas corong pengukus dan tutup dengan penutupnya. Kukus sampai masak. Kemudian hidangkan dengan kelapa parut bergaram.

Nota : Putu halba ni sedap dimakan ketika masih panas. Kalau dah sejuk, dah kurang sedap sebab dah liat sedikit.

Untuk menyediakan putu piring, tepung beras yang hendak digunakan mestilah direnjiskan dengan sedikit air supaya lembap dan dikukus sebanyak dua kali sebelum dicampur halba dan dijadikan putu. Sekiranya menggunakan beras kisar, beras yang hendak digunakan mestilah dicuci dan direndam sekurang2nya satu malam sebelum dikisar, diayak dan kisar lagi hingga betul2 halus bagi mendapatkan tekstur putu yang lembut dan gebu.


Kakak ni jual dua jenis putu, iaitu putu piring (beras) dan putu halba ubi kayu

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment