KAWAN-KAWAN SAYA

23 November 2011

SAYUR KELADI


Sayur pedas keladi dimasak dalam kawah (sepupu kawin)

Sekarang dah jadi trend di tempat saya ni.. kalau wat kerja kawin, lauk utama selain gulai kawah ialah sayur keladi.. Pastu pulak ada ayam goreng berempah, kerabu atau teresek, ikan masin dan sambal belacan.. Kadang2 ada disediakan budu dan ulam petai jering (ikut musim)..Siap disediakan ikan bakar tawar lagi.. Kiranya dah jadi macam makan kat rumah sendiri..

Sebenarnya masak sayur keladi ni ada macam2 versi.. Paling saya suka masak sayur pedas campur lada hitam. Kalau Ummi saya suka sayur keladi masak lemak campur udang sungai atau ikan bakar tawar. Tapi saya pernah makan, kawan saya orang Thai, masak singgang sayur keladi campur udang besar. Semuanya sedaplah...

Disini saya kongsikan resipi sayur keladi yang saya suka

SAYUR PEDAS KELADI

Isi keladi beserta batangnya yang lembut, dipotong2, celur sebentar dan tos
garam gula secukup rasa
Air secukupnya untuk kuah
Isi ikan bakar atau udang halus

bahan2 tumbuk
lada hitam, bawang putih dan bawang merah

Cara2
Campurkan bahan2 tumbuk dengan air secukupnya, isi ikan atau udang dan masak sampai mendidih. Campurkan keladi dan garam secukup rasa. Masak sampai keladi lembut. Sesuaikan rasa, bolehlah diangkat untuk dihidangkan.

SINGGANG KELADI
Isi keladi beserta batangnya yang lembut, dicelur dan toskan
Udang hidup yang besar, kupas kulitnya
garam secukup rasa
Air secukupnya untuk kuah
Asam gelugur

bahan2 tumbuk
sedikit ketumbar, bawang putih, bawang merah, kunyit hidup dan lengkuas.

Cara2
Didihkan air, campurkan bahan2 tumbuk, udang dan asam keping. Masukkan keladi dan perasakan dengan garam secukupnya. Bila telah masak, bolehlah diangkat untuk dihidangkan.

nota :
Kalau nak buat masak lemak keladi cara Mak Usu saya, gunakan bahan yang sama untuk masak singgang keladi, cuma tambahkan santan secukup kegunaan, sedikit lada hitam dan ketepikan asam gelugur. Sama ada nak guna ikan bilis, isi ikan atau udang, terpulang kepada selera masing2.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment