KAWAN-KAWAN SAYA

01 November 2011

JERING REBUS


Jering rebus cecah kelapa ni mungkin pelik bagi sesetengah orang, tapi tidak di negeri Kelantan. Kalau di daerah kelahiran suami saya di Johor, selain dibuat ulam, jering atau dalam loghat jawa disebut "Jengkol" dimasak sambal tumis campur ikan bilis.

Untuk membuat jering rebus biasanya jering yang telah tua menjadi pilihan, manakala jering muda yang masih lembut isinya dibuat ulam. Banyak pantang larang dalam penyediaan jering rebus dan banyak pula bahan2 pelik dicampurkan bertujuan untuk mengelakkan "kena kapit jering", kata orang tua2. Kena kapit jering ialah satu masalah di mana seseorang yang makan jering rebus secara berlebihan akan menyebabkan mereka tidak dapat membuang air kecil ataupun merasa sakit apabila membuang air. Dan penawarnya ialah dengan meminum air batu kosong. Itu petua orang dulu2 lah..

Di sini, saya kongsikan petua memasak jering rebus sepertimana yang Ummi saya ajarkan kepada saya.. Dah ingat2 lupa nih.. tapi takpe, kalau dah dapat refresh balik, saya edit balik...

Bahan2
Jering, dibuang kulit, ambil isinya sahaja dan belah 2 (pastikan jering tua yang digunakan)
Air secukupnya untuk merebus
1 atau 2 helai daun kunyit
sedikit akar pokok kelapa
1 batang paku
sedikit abu dapur (jika kita memasak menggunakan dapur kayu, akan ada abu yang berwarna putih, yang terhasil dari proses pembakaran kayu api)


Cara2
Masak air secukupnya hingga mendidih, masukkan jering. Rebus hingga isinya lembut. Tukar air rebusan 2 atau 3 kali. Dalam air rebusan terakhir, masukkan daun kunyit, akar pokok kelapa, paku dan abu dapur. Masak lagi hingga mendidih. Ambil sekeping jering rebus dan rasa, jika bau jering dah hilang, dan terasa lunak dan lemak bolehlah diangkat dan toskan. Hidangkan jering rebus dengan kelapa parut yang telah dicampur sedikit garam dan gula.

Selamat mencuba.

2 comments:

  1. Tqvm... banyak tempat saya cari apa bahan nak campur

    ReplyDelete
  2. Akhirnya.........
    Tq tq

    ReplyDelete