KAWAN-KAWAN SAYA

24 January 2009

PETAI JERUK


Sambal udang petai atau sambal ikan bilis petai. Ada pula sayur lemak nangka atau lemak pucuk ubi, atau apa saja lauk kegemaran, hidangan saambal udang petai boleh membuat perut kenyang jadi keroncong. Tapi ramai yang tidak tahu, petai juga boleh dibuat jeruk. Ini adalah cara orang dulu-dulu menyimpan petai supaya tahan lama. Walaupun baunya kurang menyenangkan, tapi bagi penggemar makanan eksotik (termasuk saya laa...), petai jeruk tetap menjadi pilihan.

Mungkin generasi zaman sekarang, tidak mengenali petai jeruk... belum cuba belum tahu!!  Di sini saya kongsikan cara-cara membuat petai jeruk resipi nenda saya Puan Hajjah Halimah Haji Husain..  

CARA-CARA MEMBUAT PETAI JERUK

Petai secukupnya, pilih yang agak tua (4 cawan isi petai)
Garam (1 cawan garam)
Air secukupnya
beberapa keping asam gelugur

Cara Membuatnya
Didihkan air, celurkan petai. Tapi jangan sampai lembut, cukup sekadar untuk mengeluarkan isinya. Rendamkan ke dalam air sejuk. Asingkan isi dari kulitnya dan cuci bersih. Gaulkan dengan garam secukupnya, agak-agak biar masin sedikit. Masukkan ke dalam botol kaca, tutup dan perap selama dua malam. Selepas itu, masukkan asam gelugur dan air secukupnya. Selepas beberapa hari, bolehlah dihidangkan bersama nasi dan lain-lain lauk pilihan.

Nota :

Kuah jeruk petai hendaklah masin dan masam sedikit untuk mengelakkan jeruk petai cepat rosak. Sekiranya kuah petai jeruk kelihatan jernih dan tidak keruh, menandakan garamnya telah cukup, tetapi sekiranya kuah petai jeruk kelihatan keruh, cepat2 tambahkan garam.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment